Reklama týdne: Apple iPad Air - Your Verse Anthem

13. 1. 2014 | Petr Michl
Je marketing Applu zpátky na správné koleji? Nová reklama na iPad Air se může směle řadit mezi klasiku v historii propagace značky.

O reklamách společnosti Apple a jejím přístupu k marketingu jsme toho už napsali mnoho. Přeci jenom to je legenda mezi značkami, prémiový love brand, který si vybudoval svou pozici nejen díky ojedinělému přístupu k vývoji produktů, ale i díky jejich kreativní propagaci. V poslední době se ovšem zdálo, že právě marketingu docházejí poněkud nápady.  Jakoby ustrnul v jednom bodě, na reklamách, které především zdůrazňují funkcionalitu výrobků. Na rozdíl od Samsungu, který má větší reklamní rozpočty, používá kreativní reklamy se zajímavými postavami a má i agresivněji laděné spoty - některé z nich jsou přímo cílené proti Applu. Společnost s jablkem ve znaku v poslední době vypadala jako někdo, kdo ve svých videích zatvrzele považuje „swipe gesto" na dotykovém displeji za zázrak technologie, nevěda, že to umí i čínské no-name přístroje s pětinovou cenou. Doba se zkrátka změnila a seznam komparativních výhod se povážlivě ztenčil.

Je na čase znovu oslovit emoce a dát vědět, že mít iPad je něco víc. Přesně to dělá nový spot pro iPad Air.

Proč nám přijde tak dobrý? Připomíná reklamní klasiku Think Different, má voiceover namluvený slavným hollywoodským hercem s proslovem, který probouzí to lepší v nás. Akorát to teď není Richard Dreyfuss oslavující všechny blázny, vynálezce, vůdce, myslitele, kteří se nechtěli vzdát svého snu, nebáli se myslet jinak a udělali svět lepším. Tentokrát jde o úryvek z monologu Robina Williamse hrajícího učitele literatury v 24 let staré klasice, Společnost mrtvých básníků. Kompletní text proslovu naleznete níže:

„We don't read and write poetry because it's cute. We read and write poetry because we are members of the human race. And the human race is filled with passion. And medicine, law, business, engineering — these are noble pursuits and necessary to sustain life. But poetry, beauty, romance, love — these are what we stay alive for.

To quote from Whitman: "O me, O life of the questions of these recurring. Of the endless trains of the faithless. Of cities filled with the foolish. What good amid these, O me, O life? Answer: That you are here. That life exists and identity. That the powerful play goes on, and you may contribute a verse."

"That the powerful play goes on, and you may contribute a verse."

What will your verse be"

iPad je s pomocí těchto mocných slov v pozadí třeba i pomocníkem záchranářů, je lidem užitečný, ale především jim pomáhá objevovat, cítit a zachycovat krásu světa, lásku a vášeň. Pomáhá lépe prožívat poezii života. Sám je jeho poezií!

To vše jen dokládá sílu spojení obrazu a správného slova. Velmi podobné záběry i poselství má video „Life on iPad" z podzimu minulého roku. Jenomže při jeho sledování ty skeptičtější z nás přepadnou spíše pochybnosti: „Skutečně je iPad s mizernou světelností objektivu a průměrným čipem fotoaparátu tak vhodným nástrojem pro potápěče? Závěrečný oddalující záběr zachycující horolezce ve stanu upevněném v půli příkré skalní stěny je monumentální. Nelze si ale nepřisadit: „Opravdu by byl iPad v tu chvíli jeho první volba aktivity? Nejsem šálen reklamním pozlátkem?"


Při sledování „Your Verse Anthem" se v nás naopak žádné racionální hlasy neprobouzejí. Silné emoce nejsou o rozumu. Nejde s nimi polemizovat, lze je jen prožívat. iPad v tu chvíli není něčím, co si potřebujete obhájit, porovnávat s konkurencí. Můžete ho jenom chtít... I proto Apple s touto reklamou po dlouhé době navazuje na své nejlepší marketingové počiny.

 
Tip redakce:

Poslechněte si monolog Robina Williamse v originálním umístění, tedy ve filmu Společnost mrtvých básníků.




A především se podívejte na kultovní reklamu Think Different, kterou "Your Verse Anthem" připomíná.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: