Studie: Internetová ekonomika v ČR tvoří 4,2 % HDP

11. 2. 2014 | Irena Šovčíková
Jaké význam má internetové ekonomika pro ČR? A co ji brání v růstu? Na (nejen) takové otázky odpovídá nová studie Společnosti Pro Internetovou Reklamu (SPIR).

Jaký má význam internetová ekonomika pro ČR a jaké jsou její překážky? Na to odpovídá nová studie Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), kterou na základě veřejně dostupných dat realizovala poradenská společnost EEIP. Jaké jsou její výsledky?

SPIR se rozhodlo zhodnotit, jaký má význam internetová ekonomika, tedy část ekonomiky založená na využití internetu pro tvoření přidané hodnoty, na celkovou ekonomiku České Republiky. Úkolem vytvořit nezávislou analýzu byla pověřena společnost EEIP, která pro tento účel využila metodu deskripce, tedy popisu. Obsah studie zahrnuje pozici české online ekonomiky v rámci EU, velikost české internetové ekonomiky, její konkurenceschopnost, trendy i bariéry bránící v rozvoji. Výstupem je kromě studie také zajímavá infografika.

ICT sektor, tedy společnosti v IT sektoru, telekomunikacích, internetové služby atd vytvořil v roce 2011 až 160 miliard Kč, tedy zhruba 4,2 % celkového HDP. V případě, že bychom brali internetovou ekonomiku jako celek, pravděpodobně by její přidaná hodnota překročila vícero tradičních odvětví.

Kolikrát jsme slyšeli, že nemáme marnit čas na internetu a něco dělat, že? Internet ale pomáhá zvyšovat produktivitu práce a přidanou hodnotu i v odvětvích mimo internet. Díky snížení nákladů s pomocí e-commerce, online reklam nebo snadnějšího přístupu k informacím mohla přidaná hodnota dalších odvětví narůst na až 9,45 % HDP.

Není to ale jen přidaná hodnota, která z internetu benefituje. Internetové odvětví v České Republice zaměstnalo v roce 2011 celkem 316 500 lidí a tím vytvořilo 6,3 % celkové zaměstnanosti.

Podle dat Eurostatu (2012) třetina, tedy 34 % všech zaměstnanců používá legitimně při své práci internet. Na druhou stranu, průměr z celé EU je 45 %, takže co se týká využití online prostoru pro práci, jsme pod průměrem. Z hlediska podniků, jen 3 % nemá přístup k internetu. V roce 2012 využívalo 40 % všech podniků internet pro nákup a čtvrtina všech podniků na internetu i prodávala. Vzhledem k dynamickému růstu online odvětví je však dost dobře možné, že za poslední dva roky tato čísla výrazně narostla.

Zpátky k internetu a marnění času. I další část infografiky ukazuje, že to není úplně tak pravda. Vlastně vůbec. Zatímco průměrná produktivita práce v ČR na jednoho zaměstnance za rok lze vyčíslit částkou 707 tisíc korun, produktivita v ICT sektoru je 1,3 milionu za rok, tedy skoro dvojnásobek.

Jak jsou na tom české domácnosti? Ačkoliv by si asi málokdo z nás dokázal představit domácnost bez internetu, v roce 2012 mělo připojení 65 % českých domácností. To je o trochu méně než 76 %, což je průměr Evropské Unie.

Když mluvíme o internetu, nelze zapomenout ani na internetovou reklamu.České firmy do ní v roce 2012 investovaly přes 11 miliard Kč, tedy 17 % celkových reklamních investic. Čtvrtinový nárůst oproti roku 2011 jen dokazuje rychlý vývoj internetové inzerce. Co se týče konkrétních typů online reklamy, necelá polovina investic šla do display reklamy a 37% rozpočtu proinvestovaly firmy ve vyhledávacích reklamách.

E-commerce sektoru se u nás vyloženě daří. V roce 2004 tvořil obrat podniků z e-commerce pouhých 6 %. V roce 2012 to ale bylo už 24 %! Tentokrát se nám podařilo předehnat průměr EU, jejíž obrat vzrostl za stejné období jen o 6 %.

A co brání české internetové ekonomice v růstu? Dle studie je to hlavně veřejná správa (a legistlativa), nedostatek odborníků a nízká gramotnost, ve venkovských oblastech nedostupnost kvalitního internetového připojení.

Zdroj: Studie SPIR


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: