Facebook čelí další žalobě kvůli Sponsored Stories, reklamnímu formátu končícímu v dubnu

14. 1. 2014 | Petr Michl

Včera jsme informovali o chystaných změnách ve facebookové reklamě. Jednou z nich je i to, že 9. dubna již skutečně nastane už v červnu naznačovaný konec Sponsored Stories (sponzorovaných příběhů). Mluvčí Facebooku se vyjádřila, že sociální kontext dávají i do dalších reklamních formátů, a proto jsou sponzorované příběhy nadbytečné. To, že může být pravda někde jinde, ovšem naznačuje další čerstvá žaloba, která se sponzorovaných příběhů týká. „Uživatel" Dony DiTirro se s ní brání tomu, že bylo jeho jméno zneužito reklamou ve formátu sponzorovaného příběhu tvrdícího, že on lajkuje stránku USA Today.

DiTirro přitom tvrdí, že USA Today nikdy nelajkoval. Facebook zneužil jeho profilu a jména k propagaci produktu. Jako kompenzaci požaduje pro sebe 750 amerických dolarů a stejnou částku pro všechny uživatele, kteří stejným způsobem „utrpěli nenapravitelnou škodu jako důsledek protiprávního a špatného chování Facebooku".

Ano, popsané zneužití bylo vlastně chybou. Takto formát sponzorovaných příběhů nepracuje. I tak je v oblibě u marketérů, ale u uživatelů je to obvykle naopak. Nejen, že využívá jejich jméno k propagaci konkrétní stránky, navíc to dělá způsobem, který může implikovat, že lajkují i příspěvek, o němž nemusí vůbec vědět. V hypotetickém případě může například zalajkovaná stránka „Máme rádi psy" využít jméno svého fanouška k reklamě, u které bude pod „Uživatel XY liked Máme rádi psy" příspěvek schvalující vraždění chundelatých štěňátek. Tato ukázka je samozřejmě pro lepší ilustraci vyhrocená, mnoha uživatelům ovšem vadí už samotný fakt možného spojení s jimi nelajkovaným příspěvkem, i když není v rozporu s duchem stránky.

Se sponzorovanými příběhy byla spojena i žaloba z léta minulého roku, v které šlo spíše o podstatu samotného reklamního formátu než o jeho špatnou funkčnost. Facebook souhlasil s urovnáním sporu dohodou a zaplatil dotčeným uživatelům 20 milionů dolarů. Pokud máte v oblibě právní dokumenty, můžete si prohlédnout i celé soudní rozhodnutí na SlideShare.

Formát sponzorovaných příběhů tak nakonec nemusí být vůbec ukončen kvůli tomu, že je za něj dostatečná náhrada. Může to být i z obavy z dalších soudních stání, které by mohly jeho nabídku inzerentům pořádně prodražit. Ostatně oficiální vyjádření mluvčí Facebooku ke konci sponzorovaných příběhů tak trochu připomíná situaci ze světa sportu, kdy trenér při ztrátě nejlepšího hráče mluví o příležitostech pro mladší talenty a dostatečně kvalitním týmu, který dokáže jeho absenci zcela nahradit. Tak trochu víme, že to říct musí, ale to neznamená, že nemáme o pravdivosti jeho tvrzení pochybnosti.

Zdroj: MarketingLand

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: