Facebook chce ukázat lidem Stránky ruských trollů, které sami sledovali

27. 11. 2017 | Petr Michl
Facebook pokračuje ve své snaze o vypořádání se s údělem hřiště pro ruské trolly před prezidentskými volbami v USA. Uživatelé si budou moci brzy zpětně projít jimi ovládané stránky, které lajkovali.

Facebook před časem přišel s oznámením o větší transparentnosti reklam a inzerentů. Nyní k tomu přidává i důležitý nástroj pro ohlédnutí do minulosti. Chce ukázat primárně americkým uživatelům Stránky a příspěvky, které se dle něj na popud ruské vlády snažily ovlivnit americké prezidentské volby.

Facebook k tomu v tiskové zprávě uvádí:

...Toto je součástí naší dlouhodobé snahy ochránit naše platformy a lidi, kteří je používají, od špatných aktérů, co se snaží podkopat naši demokracii.

Jako součást tohoto pokračujícího závazku vytvoříme brzy portál umožňující, aby lidé na Facebooku mohli zjistit, které facebookové Stránky nebo účty na Instagramu náležící Internet Research Agency mohli v rozmezí ledna 2015 a srpna 2017 zalajkovat nebo sledovat. Tento nástroj bude k dispozici v centru nápovědy koncem roku."

Při uvedení Internet Research Agency přitom myslí organizaci s prokázanými vazbami na Kreml, která sídlí v Petrohradu. Někdy je také označovaná jako farma trollů zaměstnávající stovky lidí, jejichž pracovní náplní je šířit dezinformace v mnoha zemích světa. Tato role je jí připisována i v souvislosti s americkými prezidentskými volbami v roce 2016.


Ukázka některých ruských stránek". Zdroj: Facebook / Techcrunch

Nový nástroj nicméně neurčí bez jakékoliv pochybnosti, jestli jste byli či nebyli obsahu ruských trollů spojenému s touto událostí vystaveni. Dle Facebooku ho vidělo 29 milionů uživatelů přímo sdílený ve svých feedech, celých 126 milionů amerických uživatelů ho ale pak spatřilo díky jeho opětovnému sdílení nebo reklamám. 20 milionů Američanů pak vidělo kombinaci reklam a příspěvků ruských trollů na Instagramu.

Facebook ukázal některé z ruských příspěvků v říjnu americkému Kongresu. Na veřejnost se dostaly například následující ukázky.

IRA měla vytvořit facebookovou skupinu „Defend the 2nd", která byla na Facebooku propagována jako komunita podporovatelů druhého dodatku (americké ústavy, pozn. red.), milovníků zbraní a patriotů".


Stránka Secured Borders" říkala, že "každý člověk by se měl postavit za naše hranice".

Skupina Stop AI" zbrojila proti zakrytí tváře, ve své reklamě zdůrazňovala, že by mělo být zakázáno ve všech státech napříč Amerikou. Mimochodem zkratka Stop AI" znamená stop all invaders”, tedy zastavte všechny vetřelce".

 

Facebook Kongresu ukázal i reklamy, které byly cílené na podporovatele Trumpa. „_american.made" propagoval příspěvek cílený na lidi zajímající se o Trumpovu rodinu a povzbuzoval je k tomu, aby mu posílali fotografie a videa svých dětí (podporujících Trumpa) s hashtagem #KIDS4TRUMP.


 

StránkaDonald Trump America” propagovala petici volající po „diskvalifikaci a odstranění Hillary Clinton z prezidentských voleb".



To neznamená, že by taktikou ruských trollů byla pouze podpora Trumpa. V některých příspěvcích — v tomto případě mířených na homofoby — vyzýval příspěvek k vybarvení omalovánek podporujících dalšího kandidáta demokratů, Bernieho Sanderse. Spojitost Bernieho Sanderse s LGBT komunitou mu měla uškodit. 



Celkové zaměření příspěvků ruských trollů ale bylo zřejmé. Volily sdělení, které vyznívalo negativně pro Hillary Clinton. Stránka „Army of Jesus" ji dokonce zobrazovala jako ďábla bojujícího s Ježíšem.

To, že se Facebook snaží být takto otevřený nejen v rámci vyšetřování ruského vlivu na americké prezidentské volby před Kongresem, ale před všemi americkými uživateli, ukazuje, že to myslí se svou transparencí vážně. A zároveň nijak nepopírá, že Facebook i Instagram se staly rejdištěm pro informační válku, která měla ovlivnit volby způsobem vyhovujícím vládě Ruské federace. Jedná se o velmi otevřený a odvážný krok. 

Zdroje: Techcrunch, Newsroom Facebook,CNN , The Verge

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.