Facebookové tržiště Marketplace dorazilo do Česka

15. 8. 2017 | Vozková Kristýna
Má se Aukro nebo Bazoš bát? Facebookové tržiště Marketplace dorazilo do České republiky a může pro tuzemské inzertní portály představovat vážnou konkurenci.

Minulý rok v říjnu představil Facebook své mobilní tržiště zvané Marketplace, které si kladlo za cíl usnadnit nákupy v rámci platformy. Do té doby probíhaly veškeré prodeje skrze jednotlivé uzavřené Skupiny a každý, kdo chtěl uskutečnit nákup nebo prodej, musel být jejich členem. Tímto způsobem nakupovalo po celém světě více než 550 milionů lidí. Oproti tomu Marketplace umožňuje nákup všem jednotlivcům bez nutnosti být členem jakékoliv facebookové Skupiny.

Až doposud byla tato bezplatná služba přístupná pro uživatele v USA, Velké Británii, Austrálii, Mexiku, Chile a na Novém Zélandu. Během měsíce srpna se rozšíří do dalších 17 zemí Evropy, kromě Čech to bude mimo jiné Francie, Německo, Itálie, Maďarsko nebo Rakousko. V České republice je služba dostupná v českém jazyce.

Přístup do Marketplace je možný primárně z mobilních zařízení, zkuste na nich kliknout na www.facebook.com/marketplace/learn-more.  V rámci mobilní aplikace je dostupný skrze modrou ikonku nákupního košíku. Facebook pracuje i na verzi pro desktop, která by měla být dostupná z nabídky v levé části stránky. U nás to tak ale zatím není a z desktopu nefunguje ani přístup na Marketplace přes link výše. 

Jakým způsobem nákup a prodej přes Marketplace probíhá? Stejně jako u jiných inzertních serverů, pokud vkládáte předmět, musíte přidat jeho fotografie, zařadit jej do příslušné kategorie a přidat krátký popis. Můžete si také určit, do jaké vzdálenosti od vás se má předmět zobrazovat. Například objemné předměty můžete nabízet pouze ve vašem nejbližším okolí, v základním nastavení však bude viditelná pro uživatele v okruhu 160 km. Váš inzerát se pak bude zobrazovat na inzertní „zdi“ spolu s dalšími předměty k prodeji.

Pokud budete chtít předmět naopak zakoupit, máte možnost jej vyhledat podle klíčových slov i podle polohy. Když najdete to, co hledáte, můžete si zobrazit detail produktu a v případě zájmu kontaktovat prodejce přímou zprávou. Na rozdíl od Aukra není Marketplace aukcí. Zboží bude nabízeno za stanovenou částku, o níž může nakupující smlouvat, a prodejce ji může, ale nemusí akceptovat.

Messenger na komunikaci i placení 

Komunikaci mezi inzerenty zajišťuje Facebook Messenger. K tomu, abyste s kupujícím nebo prodávajícím komunikovali, nemusíte být na Facebooku přáteli. Společnost se však snaží předejít podvodným inzerátům například tím, že kupující má možnost nahlédnout do vašeho profilu, podívat se na vámi inzerované předměty a zjistit, zda nejste třeba přítelem někoho, s kým již v minulosti obchodoval. V případě, že by se vám přece jen podařilo natrefit na podezřelého prodejce, můžete jej Facebooku nahlásit.

Co se platebních možností týká, Facebook ponechává svým uživatelům možnost volby mezi platbou při osobním převzetí, přes PayPal či přímo Messenger. Tuto možnost zavedl Facebook teprve před několika měsíci.

A co bude mít z této bezplatné služby samotný Facebook? Zatím si neplánuje brát z prodejů žádnou provizi ani zpoplatnit inzeráty. Jeho motivací jsou v tuto chvíli především lepší informace o svých uživatelích a o jejich nákupním chování. Díky informacím získaným z tržiště bude moci lépe cílit reklamu na 4,5 milionů českých uživatelů. Kromě toho si Facebook od tržiště slibuje i posílení komunikace mezi svými uživateli.

Pokud odhlédneme od počátečních zmatků, spojených s prodejem zbraní či dětí, se kterými se Marketplace na ve svých počátcích potýkal, mohl by pro své konkurenty v této oblasti, například Aukro, Sbazar nebo Bazoš představovat do budoucna vážnou konkurenci.

Zdroje: m-journal.cz, technet.idnes.czfacebook.com

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.