Firmy v sociálních sítích: od "hlupců" z Facebooku po kritické uživatele Twitteru

13. 6. 2012 | Petr Michl
Čemu pomohla Timeline? Jak efektivně využívat reklamy na Facebooku? Proč nepodceňovat Twitteristy? Konference FSS přinesla odpovědi nejen na tyto otázky.

Firmy se dnes do sociálních sítí doslova hrnou. Je tam většina ostatních a oni cítí povinnost se toho „velkého lovu na fanoušky“ zúčastnit také. Ve skutečnosti nejsou sociální sítě pro každého, budování komunity fanoušků se nerovná sbírání pokemonů a Facebook není vždy ta nejvhodnější volba. Snažila se to přiblížit i konference Firmy v sociálních sítí pořádaná společností Internet Info.Tento text vám poví, jak na Facebook Ads, poradí s levným online monitoringem, podá obhajobu Google+ i představí výhody Twitteru a především redefinuje zkratku BFU.


Bloody Facebook User aneb Běžný facebookový uživatel


Prezentace Daniela Dočekala nepřekvapila nikoho, kdo viděl některou z jeho "konferenčních" přednášek v posledních měsících. Facebookové „špeky“, hloupost fanoušků zůstávajících v podvodných skupinách, kde „lze“ třeba vyhrát notebook Asus každý den či určit svoji podobu ve filmu Avatar, v nich již byla několikrát zastoupena (Přečíst si více můžete třeba v článku Své digitální stopy se nezbavíte ani po smrti - Reportáž z TIB). Poněkud tristní pohled nabízí i vizuální ztvárnění průměrného uživatele pomocí těch nejpopulárnějších FB stránek v určité věkové kategorii. Najdete ho v Slideshare prezentaci níže.

 
 

Pro někoho nová ovšem mohla být kritika Timeline. Ta dle jedné z nejviditelnějších osobností českého internetu nepřináší uživatelovu větší přehlednost, vede naopak v mnohém k její ztrátě. Správci stránek ztratili s Landing Page možnost dát jiné sdělení fanouškům a nefanouškům stránky a lépe promovat svoje aktuální sdělení či aplikace. Ty jsou nyní ztracené v malých obdélníčcích pod velkou cover fotografií. Ta je prý také jediným pozitivem Timeline. Bohužel restrikce Facebooku zahrnující třeba zákaz jakékoliv call to action značně zhoršují její použití. Ve výsledku tak většina FB stránek sahá hlouběji do kapsy a využívá pro podporu svých sdělení či aplikací více některé z forem facebookové reklamy.
 

15 super tipů pro reklamy na Facebooku
 

V závěru přednášky Daniela Dočekala zaznělo trochu ironie vůči titulu prezentace Jindřicha Fáborského. Je sice pravdou, že tu jistá podobnost s názvy podvodných skupin na FB slibujícími „modré z nebe“ byla. Jeho prezentace byla ovšem doslova nabitá užitečnými informacemi. Zaznělo tak třeba, že FB reklamy vedoucí na Facebook jsou až o 45 % levnější než ty cílící ven na web.

 

Pokud jste dosud neuvažovali o využití Sponsored Stories, možná byste měli. Tedy za předpokladu, že má vaše Page alespoň 5000 fanoušků (v tomto případě platí: čím více, tím lépe) a jste ochotni zaplatit za to, že jich oslovíte co nejvíce. Odměnou Vám může být vysoký CTR a relativně malé náklady. Za několik tisícovek se můžete dostat třeba k 38 tisícům fanoušků ze 40 tisícové stránky.

Není radno podceňovat vstupní stránky. Ano, Timeline je „odvála“, ale u Facebook Ads jsou stále možností. Reklamy lákající na FB Page tak můžete uvést atraktivním vizuálem, který vás představí lépe než aktuální příspěvky s cover photem stránky. Lze ji ale použít i pro propagaci aplikací či produktů. Možnost do nich inkorporovat videa pak pomůže především filmům a kapelám, ale není od věci ani u větších marketingových kampaní.

Jak si snížit cenu za klik na minimum? Mějte reklamy, na které lidi hodně klikají. Čím jich bude více, tím bude cena menší. K dosáhnutí takového účelu je vhodné zasáhnout větší cílovou skupinu (100 000+). Nelze ovšem podcenit launch reklam. Facebook samozřejmě upřednostňuje reklamy, které jsou nejpopulárnější. Když s nějakou kampaní začínáte, příliš „zářezů na pažbě“ v podobě prokliků nemáte a Facebook pak pochopitelně upřednostňuje již zavedené a úspěšné. Proto je někdy potřeba přebít na začátku konkurenci nastavenou cenou za proklik. Když už bude reklama populární, lze cenu snížit a i tak si udržet pozice.

 

Je vhodné mít připraveno víc reklamních variant a testovat. Tím můžete vybrat tu nejvhodnější variantu a značně tak ušetřit. Navíc především reklamy zaměřené na úzkou cílovou skupinu se mohou snadnou okoukat, je proto dobré mít 3-4 rovnocenné varianty, které lze střídat.

Plně doporučujeme prohlédnutí prezentaci Jindřicha Fáborského vystavenou výše i na slideshare.

 

Reaktivní mód je osudem značek budoucnosti

Ondřej Jireš ze společnosti Dobrý web je velký zastánce interakce se zákazníky a fanoušky přes sociální média. Ostatně již v minulosti jsme vám s ním přinesli rozhovor o nevýhodnosti nakupování fanoušků na Facebooku. Modrobílá sociální síť není nicméně jedinou platformou pro diskuze o značkách, ač to lidem v ní ponořeným může přijít zvláštní, zhruba polovina české internetové populace na ní vůbec není.

 

Diskuze a fóra mimo sociální sítě jsou často dokonce důležitější, pozitivní i negativní vyjádření jsou zde totiž delší, propracovanější a, ač jsou často schované za nicky, působí důvěryhodněji než „štěky z Facebooku“. Vyhledávače je navíc najdou s větší pravděpodobností. Značky by proto měly i tuto sféru monitorovat. Jako příklad byl uveden blogový příspěvek Františka Fuky o mBank, na který banka zareagovala a snažila se nastíněný problém řešit. Ta doba tu ještě není, ale můžeme se dočkat chvíle, kdy budou lidé očekávat, že takto reaktivní přístup bude standardem.

Zatím jsou v tom překvapivě lepší malé firmy, které dokážou zvládnout svůj monitoring samy a bez placení externích agentur či drahých analytických nástrojů. Jak? Vygooglí si název svoji firmy s omezením vyhledávání na kratší časový úsek. S několika minutami práce denně navíc tak lze u menších společností (o kterých se běžně zase tak moc nemluví) relativně úspěšně korigovat firemní reputaci v online světě.

 

Máme brát Google+ vážně?

Luděk Motyčka z Googlu věnoval svoji prezentaci předkládání důkazů, proč brát Google+ vážně. Přiznejme si, že to v našich končinách lidé příliš nedělají. Vzhledem k tomu, že Google odmítá sdělit počet uživatelů Google+ v jednotlivých zemích, nemůžeme vám říct, kolik je na něm lidí v České republice. Obecně však zde tato sociální síť připomíná svým provozem poušť, i tak se tu ale dají najít oázy plné života. V jedné z nich se baví fotografové, kteří oceňují navázání na Picasa. Důkazem je to, že fotografická stránka PhotoExtract má 60 tisíc fanoušků na Google+ a jen 14 tisíc na Facebooku.

Výhoda Google Hangouts pak byla demonstrována na rozhovoru basketbalistů Macabi Tel Aviv s fanoušky. Skutečný argument ovšem přišel s Google Ads. Ty, co mají zapnutý „sociální rozměr“ (pokud reklamu rozklikl někdo z vašich Google+ kruhů, zobrazí se vám s ní i tato informace), dosahují o 5-10 % lepšího CTR. Využití se přímo nabízí u reklam na hudební festivaly a podobné akce, u nichž je setkání s přáteli důležitou součástí. Pro využití těchto výhod, si v AdWords proto zkuste aktivovat „Social Extensions“.

Google+ zatím nemá takovou sílu, ale nelze ho podceňovat už jen kvůli tomu, jaké vynakládá Google peníze na jeho propagaci a propojení s dalšími službami. To byly ostatně i slova Michala Popeláře z agentury Wunderman Interactive.

 

Martinus.cz nepodceňuje Twitter

V Česku dokázala, že knížky jsou dost sexy téma i pro sociální sítě, již Olga Biernatová z knihovny Univerzity Tomáše Baťi (Mluvila o tom i na této konferenci, ale o její důvěře v nadšení pro věc a zapojení co největšího týmu lidí si můžete přečíst v článku Internet Advertising Conference 2012 – marketingoví filozofové). Dušan Murčo zastupoval Martinus.cz, knihkupectví, které je zároveň dle Mediaresearch nejpopulárnějším online obchodem na Slovensku. Za tímto oceněním od zákazníků stojí v mnohém ty samé ingredience jako v knihovně UTB - upřímnost, nadšení pro věc a v účasti na sociálních médiích i kvantita. Obsluhuje je totiž 11 lidí a jejich přístup sami definují jako punkový.

 

 

 

Přednáška se zaměřila především na význam Twitteru. Jak je vidět z fotografie výše, followerů na síti omezené 140 znaky má Martinus.cz výrazně méně než fanoušků na Facebooku. Přesto je ale nijak nediskriminuje. Dokážou totiž poskytnout o poznání lepší zpětnou vazbu. Zatímco u návrhu nového designu vyjadřují na FB fanoušci především pozitivní emoce, na Twitteru se nebojí být kritičtí, a to i konstruktivně. Podobně dostali obsáhlý feedback na dotaz, o čem by měli na Twitteru psát.

 

Murčo a jeho kolegové si náročnost tohoto publika dobře uvědomují, proto se mu snaží předkládat něco navíc. Například k pátému výročí existence Twitteru o něm napsali článek doplněný tipy na to, koho na něm z knižní branže sledovat. Po publikování tohoto tweetu s linkem na článek přibylo 40 nových followerů. Přičteme-li k výčtu kladů i to, že je Twitter i dobrý PR kanál sledovaný novináři, je o to jasnější, že má tato sociální síť svůj význam. A to, i když prodáváte i knihy.

 

Zkušenost firem je k nezaplacení

Důkladné představení hlavních sdělení všech prezentací zaplnilo počet znaků, které není v online prostředí radno předkládat najednou. Zítra se tak můžete těšit na strategický náhled na sociální sítě Pavla Ungra z H1.cz, zkušenosti Aukro.cz s Facebookem i trochu skeptický pohled na sociální sítě od Libora Zoufala z Lagardère Active ČR, mediální skupiny sdružující rádiové stanice, mezi nimiž jsou i Evropa 2 a Frekvence 1. Těm, co nejsou spokojeni s náplní své práce, pak rozjasní den mluvčí Vodafone CZ, Alžběta Houzarová, která popíše nikdy nekončící online péči o zákazníky a příklady krizové komunikace.

 

Velmi povedenou prezentaci měla na konferenci Firmy v sociálních sítích i Barbora Wagnerová ze společnosti Symblaze. Její poznatky jsme shrnuli do celého článku, o vývoji typologie uživatelů Facebooku v čase si přečtěte ZDE.

 

Zdroj fotografií: Internet Info

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.