Google uvažuje o zpřísnění podmínek pro cílení reklam. Chce tím lépe chránit data uživatelů

28. 3. 2019 | Kateřina Němečková
Google přemýšlí o radikální změně v cílení reklam třetích stran. Novinka v prohlížeči Chrome by mohla změnit celý sektor online reklamy.


Zdroj: Pixabay.com

Marketingový portál Adweek upozornil na to, že se v Googlu začíná spekulovat o změnách pravidel v cílení reklam třetích stran. Případné změny mohou ovlivnit celý systém monetizace online médií. Google tím chce částečně odpovědět na změny v konkurenčních prohlížečích – Safari od Apple, který od září loňského roku omezuje možnosti třetích stran ve sledování uživatelů, Firefox od Mozilly blokuje sledování (ad-tracking) už v základním nastavení a v Čechách spíše neznámý Brave, byl dokonce vyvinut s cílem maximálně chránit uživatele před reklamami i sledováním třetích stran. Zároveň se tím Google snaží zmírnit negativní PR v důsledku pokuty, kterou letos dostal od EU (za porušení GDPR).

Webový prohlížeč Google Chrome má na světovém trhu většinový podíl (63 %) – díky tomu má také výrazný vliv na vývoj celého odvětví. Způsob, jakým odpoví na kroky konkurence, tak může zcela změnit dosavadní fungování cílení reklam třetích stran v prohlížečích. Panika ohledně bezpečnosti uživatelských dat spojená s kauzou Cambridge Analytica již vyprchala, uživatelé jsou ale obezřetnější.

Google zvažované změny prezentuje spíše jako „zlepšení zážitku uživatele“, chce vyhladit rušivé reklamy – mimo jiné kvůli již zavedenému Standardu pro lepší reklamy. Zároveň spustil nástroj pro nastavení reklam (Ad Settings), který dává uživatelům více možností, jak regulovat reklamu, která je na ně zacílená. Lze očekávat, že dojde k omezení sledovacích cookies, pixelů či některých rozšíření, které jsou pro Chrome dostupné. Mohlo by také dojít k zákazu tlačítek pro sdílení na sociálních sítích, nebo některých widgetů, případně otisků systému/zařízení (fingerprinting). Výsledkem by pak mohlo být prudké zvýšení cen či komplikace s vlastním nákupem online reklamy pomocí aukčních systémů (programmatic buying). Vše je však ve hvězdách...

Google celou situaci odmítl komentovat. Společnost IAB Tech Lab (pomáhá implementovat technické standardy v oboru online médií a reklam) ale potvrdila, že se na případné změny již připravuje. Změny koneckonců požaduje i další z rozsudků Evropské komise, která uložila Googlu pokutu za zneužití dominantní pozice na trhu online reklamy (nastavením produktů Google AdSense).

Google se stal obří společností, jejíž aktivity sahají do různých sektorů. Získal tak moc, která se nelíbí uživatelům, ani úřadům. Otázkou zůstává, jak se s nastalou situací vypořádá, a jak (drastické) důsledky bude aktualizace prohlížeče Chrome reálně mít.

 

Kam dál?

Diskriminace na základě věku, pohlaví, rasy či etnika není při náboru zaměstnanců ani nabízení ubytování nic neobvyklého. U reklam v těchto oblastech a u půjček proto nepůjde na první dva zmíněné parametry cílit, stejně jako dle poštovního směrovacího čísla. Netýká se to přitom jen inzerce na Facebooku, ale také na Instagramu a Messengeru.

Štítky dokumentu: Google Reklama online
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.