Lži politiků neprojdou bez komentáře. Facebook je nově doplní vysvětlujícími štítky

29. 6. 2020 | Milada Zemanová
Lživý a útočný politický obsah na Facebooku čelí dlouhodobě kritice. Značky v této souvislosti zastavují svou inzerci na Facebooku, a ten konečně pomalu začíná jednat. Nové štítky mají vysvětlit, proč nebyl stažen obsah, který porušuje zásady této platformy.

Facebook se v posledních měsících stává stále častěji terčem kritiky v souvislosti s politickými příspěvky, které porušují jeho pravidla, a přesto jsou na Facebooku stále k vidění. Je to další typ nežádoucího obsahu, spolu s rasistickým obsahem a fake news, kvůli kterému některé značky dokonce začaly bojkotovat Facebook coby inzertní platformu. Mezi nimi jsou například Verizon, Coca Cola, Honda a Unilever. Proslýchá se, že se k bojkotu má přidat i společnost Procter & Gamble, která ročně investuje do inzerce téměř 7 miliard dolarů.

Ve snaze zvrátit popsaný trend vydal Mark Zuckerberg prohlášení, ve kterém oznámil, že budou v rámci Facebooku k dispozici nové štítky. Ty mají vysvětlit, proč je konkrétní politický obsah stále zveřejněn, i když technicky porušuje pravidla stanovená Facebookem. Toto prohlášení proběhlo v rámci živého vysílání a vy si jej můžete poslechnout níže:

Kritika politického obsahu je velmi úzce spojena s blížícími se prezidentskými volbami v USA, které se mají uskutečnit v listopadu 2020. Obzvláště silné je toto téma s příspěvky a politickou inzercí stávajícího prezidenta, Donalda Trumpa.

Politický obsah je vždy bedlivě sledován, nicméně v souvislosti s koronavirovou pandemií a protesty proti rasismu #BlackLivesMatter, jsou projevy politických činitelů o to více choulostivé.

Zuckerberg ve svém prohlášení uvedl, že plánují udělat největší informační kampaň zaměřenou na volby, která se kdy v Americe uskutečnila. Lidé mají v rámci svých news feedů vidět návody a doporučení „jak hlasovat”. Současně však Zuckerberg doplnil, že podniknou i další kroky, aby zajistili, že letošní volby nebudou ovlivněny zavádějícími a lživými informacemi.

Snaha ovlivnit voliče

Různé formy příspěvků či komentářů se snaží odradit veřejnost od hlasování ve volbách. V den voleb se například mohou objevit komentáře ve smyslu, že určité město bylo vyhlášeno ohniskem koronaviru. Což může v důsledku vést k neúčasti ve volbách.

Právě takový typ obsahu má být bedlivěji kontrolován a následně odstraňován. Současně budou k dispozici informace z volebních center, které lidé uvidí v rámci nástroje Voting Information Center.

Označování politického obsahu

Důležitým sdělením Zuckerbergova projevu byla informace, že Facebook zavádí nové štítky, které budou označovat politický obsah. Konkrétně se má jednat o označení obsahu, který přináší důležitou informační hodnotu, nicméně by běžně porušoval zásady této sociální sítě.

Zuckerberg k tomuto doplnil:

„Několikrát ročně se rozhodneme ponechat obsah, který porušuje naše zásady, protože se domníváme, že hodnota veřejného zájmu v daném případě převažuje nad rizikem tohoto obsahu.“

Do současné doby nedocházelo ke kontrole výroků politiků. Fast-checkingem procházel pouze obsah, který politik sám nevytvořil, nýbrž převzal odjinud, ať jde o článek, video nebo fotografii.

Dle Zuckerberga je důležité, aby lidé na Facebooku měli přístup k tomu, co politici říkají. A zmíněné štítky mají pomoci obhájit, proč byl daný obsah ponechán. Lidé budou moci daný obsah standardně sdílet a komentovat, nicméně budou již vědět, že se jedná o obsah, který porušuje zásady Facebooku.

Tyto varovné štítky jsou výrazným krokem kupředu, je ovšem otázkou, jaký reálný dopad budou mít na uživatele a sdílení konkrétního obsahu.

Zuckerberg dále připomněl, že v případě, kdy by obsah měl vést k násilí, tak bude stažen bez ohledu na to, kdo je jeho autorem. Tento přístup se ovšem nevztahuje na výrok Donalda Trumpa, který dle této logiky, není násilnou hrozbou.

Přitom právě Trumpovi výroky přispěly k zmíněnému bojkotu značek. Zuckerberg se sice nechal slyšet, že tyto kroky nejsou důsledkem nátlaku ze strany značek a veřejnosti, nicméně je zřejmé, že k nim Facebook nemůže zůstat netečný.

Zdroje: Social Media Today, Facebook

Mohlo by vás zajímat

Lživé, urážlivé a zavádějící výroky prezidenta Trumpa na sociálních sítích jsou bohužel již evergreenem. A zatímco Facebook je i nadále tiše toleruje, Twitter zaujal opačný postoj a v letošním roce dokonce uvedl na pravou míru jeden z jeho lživých výroků. Trump na oplátku začal vyhrožovat, že Twitter a další sociální média zreguluje, nebo zruší.

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.