Placené účty na Facebooku a Instagramu přicházejí. Dostanou přednostní péči

20. 2. 2023 | Petr Michl
Modrý odznak u účtů za 12 dolarů na webu a za 15 na iOS a Anroid má sloužit primárně jako doklad ověření účtu uživatelů. Největším lákadlem je ale přístup ke skutečné osobě na zákaznické péči v případě běžných problémů s účtem. Možnost ověření pro firmy je v plánu.

Elon Musk možná Twitteru škodí, ale svými kroky opakovaně inspiruje celý technologický sektor. Jeho masivní propouštění zaměstnanců vyvolalo mírnější verzi téhož u řady dalších společností, doslova od Googlu po Meta. A právě Meta nyní opisuje i v kroku, který má Twitter vyvázat ze závislosti na příjmech z reklamy. I na Facebook a Instagram přicházejí placené účty.  

Mark Zuckerberg potvrdil v neděli  předchozí spekulace, když uvedl:

„…Tento týden začínáme zavádět službu Meta Verified (Meta Ověřeno, pozn. red.) předplacenou službu, která vám umožní ověřit váš účet pomocí státem vydaného průkazu totožnosti. (...)  Cena služby Meta Verified začíná na 11,99 USD / měsíc na webu nebo 14,99 USD / měsíc v systému iOS. Tento týden ji zavedeme v Austrálii a na Novém Zélandu a brzy i v dalších zemích.“

Vizuálním symbolem ověřeného účtu má být modrý odznak. Mezi Zuckerbergem uvedené benefity patří dodatečná ochrana proti těm, kteří se chtějí zmocnit identity daného účtu, a především přímý přístup k zákaznické podpoře.

V tiskové zprávě na blogu společnosti jsou pak uvedeny tyto benefity:

  • Ověřený odznak, který potvrzuje, že jste skutečný uživatel a že váš účet byl ověřen pomocí státem vydaného průkazu totožnosti.

  • Větší ochrana před vydáváním se za někoho jiného díky proaktivnímu monitorování účtu proti podvodníkům, kteří by se mohli zaměřit na osoby s rostoucím online publikem.

  • Pomoc, když ji potřebujete, s přístupem ke skutečné osobě v případě běžných problémů s účtem.

  • Větší viditelnost a dosah díky prominentnímu postavení v některých oblastech platformy — například ve vyhledávání, komentářích a doporučeních.

  • Exkluzivní funkce, které vám umožní vyjádřit se jedinečným způsobem.

 

Exkluzivními funkcemi jsou přitom myšleny nálepky (stickers) pro Stories a Reels na Instagramu a Facebooku a zároveň 100 hvězd měsíčně zdarma. Jedná se o jinak placené hvězdy jako možnost skrze ně odměnit vaše oblíbené tvůrce.

Už v roce 2018 zavedl Facebook odznaky pro ověřené účty, primárně jako prostředek k odlišení oficiálních účtů celebrit od těch, co se za ně jen vydávají. Ty by prý zatím neměly doznat pod dobu testování nové funkce změn.

Povšimněte si, že součástí nabídky není častý příslib prémiových účtů v podobě zbavení se reklam na platformě. Ze zmíněných benefitů se nám tak zdá nejpřitažlivější možnost přednostního přístupu k podpoře. Právě mnohdy až groteskní neschopnost či nedobytnost zákaznické podpory Meta by mohla být pro mnoho účtů důvodem, proč by je mohlo předplatné zaujmout. Pochopitelně větší zájem by o něj mohly mít komerční subjekty.

Z vyjádření Zuckerberga nicméně nevyplývá, zdali se týkají ověřené účty i facebookových stránek… Uvedená nutnost shody jména s tím uvedeným na průkazu totožnosti mluví spíše proti, stejně jako požadavek na to, aby uživateli bylo alespoň 18 let. Přišlo by nám ovšem divné, kdyby se Meta vzdávala velkého počtu potenciálních platících v podobě byznys účtů. Ostatně i předplatné Twitter Blue za 8 dolarů je dostupné také pro firmy.

Očekáváme tak další upřesnění v tomto ohledu. Naznačuje ho ostatně i vyjádření Meta na blogu:

V dlouhodobém horizontu chceme vytvořit nabídku předplatného, která bude hodnotná pro všechny, včetně tvůrců, firem a celé naší komunity. V rámci této vize vyvíjíme význam odznaku (Meta) ověřeno, abychom mohli rozšířit přístup k ověření a aby více lidí mohlo věřit, že účty, se kterými komunikují, jsou autentické.“  

Dost možná vás napadne, že přístup k zákaznické péči nebo ochranu proti zneužití účtů by měla Meta nabízet zadarmo „z podstaty věci“ — ostatně dosud dávalo najevo, že tak činí. Marka Zuckerberga se na to pod jeho příspěvkem zeptal jeden z uživatelů. Odpovědí CEO Meta pak bylo:

„Již nyní poskytujeme ochranu a určitou podporu všem. Ale ověřování vládních průkazů a poskytování přímého přístupu k zákaznické podpoře pro miliony nebo miliardy lidí stojí značné množství peněz. Předplatné je pokryje a bude také určovat, kolik lidí se přihlásí, takže budeme schopni zajistit kvalitu při rozšiřování.“ 

Další komentář pod Zuckerbergovým příspěvkem od tvůrce Officer Daniels s ověřeným účtem, jehož obsah z policejního prostředí zaujímá jen na Facebooku 2,6 milionu lidí, ovšem naznačuje, že dosavadní opatření jsou silně nedostatečná:

„Říkejte mi, že jsem blázen, ale nemyslím si, že bych vám měl platit, abyste odstranili účty, které se za mě vydávaly a podváděly mé sledující… 95 % účtů, které nahlásím za předstírání identity, nená odstraněno. A vím, že nejsem jediný.

Uchýlil jsem se k blokování přístupu na Facebooku k mému účtu zemím, kde sídlí většina těchto podvodníků. Na Instagramu tuto možnost nemám. Je to jasné jako den, když předstírají, že jsem já. Pomocí mých fotografií, kopírování mého bia, zasílání zpráv sledujícím, když předstírají, že jsou dalším mým účtem, a téměř ve 100 % případů, kdy jsou nahlášeni kvůli předstírání jiné identity, vaše platforma říká, že se nejedná o porušení a účet neodstraňujete.“

Meta daným opatřením chce získat dodatečné prostředky na řešení problému, který nedokáže dosud účinně řešit, a zároveň si náklady na jeho řešení nechce ponižovat své zisky. Tím, jak je předplatné nastavené, nelze předpokládat, že by oslovilo velkou část běžných účtů. Je ovšem pravděpodobné, že může oslovit tvůrce v podobné situaci, jako je zmíněný Officer Daniels, a v budoucnu zejména facebookové stránky značek.

Štítky dokumentu: Facebook Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: