Poznejte Humanium. Kov, který chrání před násilnou smrtí

4. 10. 2019 | Petr Michl
Jak pomoci řešit jeden z nejpalčivějších světových problémů, přispět k odstranění ilegálně držených zbraní z ulic a přitom získat ze západního světa finanční prostředky na rozvojovou činnost? Stačí etablovat vlastní drahý kov.


Zdroj: humanium-metal.com

Ve světě jsou miliony ilegálních zbraní. A kulky z nich zabíjejí každou minutu. Co s problémem, který tu je tak dlouho? Nadobro se asi vyřešit nedá. Švédská společnost IM ale díky kreativní myšlence snižuje jeho dopady: doslova samopal po samopalu a pušku po pušce.

Středobodem tohoto projektu je tzv. Humanium Metal, slitina kovů z roztavených zbraní. Partnerská švédská značka Triwa z ní pak začala vytvářet prémiové hodinky. U těch jde vždy primárně o příběh, o pocit výjimečnosti, který jeho nositeli dodává. V tomto případě může být klidně o tom, že konkrétní hodinky mohly být třeba z roztavených kalašnikovů z Guatemaly, které by jinak mohly šířit smrt. Vyšší cena prémiového produktu pak umožňuje rozvinout spolupráci s organizacemi provádějícími odkup a sběr zbraní na vybraných místech, a zároveň tak vrátit peníze do tamních komunit.

„Náklady ozbrojeného násilí překračují ztráty lidských životů a zranění. Kvůli celé škále jeho dopadů na společnost je měření celkových společenských a ekonomických nákladů komplexní. Velikost globální ekonomiky ozbrojeného násilí překračuje hodnotou stovky miliard dolarů ročně. Celosvětová cena (vyvažování či obrany) nebezpečí ozbrojeného násilí činí přes 400 miliard dolarů ročně a dokáže snížit HDP konkrétní země minimálně o 2 procentní body ročně,“ vypočítává IM důvody, proč je důležité proti tomuto negativnímu jevu bojovat.


Zdroj: humanium-metal.com

O tom, že je původ tohoto nápadu hlubší, mluvil loni v Praze na konferenci Cannes in Prague jeden ze spoluzakladatelů a duchovních otců projektu Johan Phil, jinak skvělý marketér z agentury Great Works: 

„IM je jedna z vedoucích švédských rozvojových organizací založená v roce 1938. Pomáhá ve 13 zemích a jejím hlavním cílem je pomoci právě těm, které se vyrovnávají s chudobou, nerovností a násilím. Při práci s IM jsme nejprve zkoumali tradiční přístup, tím je zvednutí povědomí o problému pomáhající navýšení příspěvků od dárců. IM se (s tímto modelem) ovšem dlouhodobě snižoval počet donorů a přestával fungovat telemarketing, který používala. Při konkurenci, jež (i v prostředí neziskových organizací, pozn. red.) existuje, jsme se rozhodli změnit obchodní model. Dalším vhledem bylo to, že IM pracuje ve třech zemích, které jsou nejvíce postižené násilím způsobeným palnými zbraněmi… Toto násilí pak ničí i jejich snahy. Nepostavíte školu v místě, kde se střílí, Vytkli jsme si tak za cíl získání nového zdroje finančních prostředků a zároveň zabránění šíření ilegálních zbraní.“   

A řešením byl právě projekt „Humanium Metal by IM“. První program na získání kovu Humanium byl spuštěn v roce 2016 v Salvadoru. Díky spolupráci s tamními organizacemi se podařilo získat na 1 tunu kovové slitiny se silným symbolickým významem. Roztavené zbraně měly v tomto případě skutečně temný rodokmen. Byly získávány s pomocí národních autorit a šlo primárně o zbraně zabavené pachatelům trestných činů, například vraždy či zastřelení policisty ve výkonu služby. Bohužel v zemi patřící mezi světovou špičku násilné kriminality bylo z čeho brát.

Hodinky Triwa vytvořené z kovu Humanium vstoupily na trh s pomocí úspěšné kampaně na Kickstarteru a dobře se prodávají dodnes. IM ale spolupracuje ještě s 5 dalšími značkami, které vyrábějí oblečení nebo šperky. Kov se distribuuje ve formě kovového prachu, který je nejsnažší ke zpracování, při ceně 200 euro za kilo. 


Zdroj: humanium-metal.com

IM k významu svého projektu uvádí:

Všechny produkty z kovu Humanium od IM (Humanium Metal by IM) vytváří nové zdroje pro financování obětí a projektů usilujících o obnovu společností rozpolcených konflikty. Humanium vytváří lokální příjmy a přispívá k dlouhodobým pozitivním efektům na ekonomickou realitu a prosperitu zasažených společností.“

Při tom všem s sebou nese silné etické poselství. Lidé, co si koupí produkty z kovu Humanium, jsou součástí řešení jednoho z nejpalčivějších světových problémů.


Zdroj: humanium-metal.com

I proto projekt získal řadu světových kreativních cen. Mimo jiné obdržel v roce 2017 ocenění Grand Prix v kategorii Innovation na Cannes Lions.

 

Tip redakce:

Projekt Humanium Metal představili loni na Cannes in Prague Mathias Wikström z RBK Coomunication a Johan Pihl z agentury Great Works. Pokud chcete získat další know-how od tvůrců a porotců světových kampaní z Cannes Lions, máte k tomu skvělou příležitost. Další ročník konference Cannes in Prague, která nechává nahlédnout za oponu nejuznávanější soutěže světové reklamy, se bude konat již příští čtvrtek 10. října. Podívejte se na její program.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.