Kurz internetového trollingu s Jaromírem Soukupem

11. 12. 2017 | Petr Michl
Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa a jeho fake účet jsou jedním z vrcholů parodického humoru na českém internetu. A ano, moderování Jaromíra Soukupa je ve skutečnosti na opačné straně spektra: je pravým dnem.


Zdroj: TV Barrandov

Já vám ukážu několik obrázků světových politiků. A prosím definujte mi, jestli je lidový — prospěšný pro lidi," zahajuje Jaromír Soukup jednu z nejostudnějších etud politické žurnalistiky posledních let. Následně v jeho pořadu Aréna Jaromíra Soukupa určuje mluvčí prezidenta republiky, Jiří Ovčáček, kdo lidem pomáhá či pomáhal, a kdo ne. Asi nikoho nepřekvapí, že konkurenční kandidáti na prezidentský post se dostali mezi druhou skupinu na svou polovinu, kam patří". Mezi správňáky patřil mimo Silvia Berlusconiho, Vladimíra Putina, Donalda Trumpa i Přemysl Otakar II. a Tomáš Garrigue Masaryk, ten byl ovšem v pomyslné hierarchii zařazen až pod Ovčáčkova současného šéfa, Miloše Zemana. Toto svou povahou až bolševické kádrování v pořadu, který by měl ze své podstaty aspirovat na jakési standardy vyváženosti, vyvolalo poměrně silnou vlnu reakcí v sociálních médiích. V duchu české tradice se přitom hloupost parodovala humorem. Tento text pak zachycuje nejsilnější momenty této digitální odvety. 

Psané slovo těžko danou scénu zachytí zcela. Pusťte si tak prosím její sestřih.

Jaromír Soukup je generální ředitel skupiny Empresa Media, do které patří například mediální agentura Médea, PR agentura Médea PR, celá řada tištěných titulů (mezi ty nejvýznamnější patří Týden) a také TV Barrandov. Televizní stanice se pro něj stala jeho srdcovým projektem. Pokleslé kvalitě vlastní zábavné tvorby (na Československé filmové databázi stojí svým hodnocením naprostá většina pořadů televize bezpečně v zóně odpadu) přitom zdatně konkurují i převážně politické pořady, které se staly koníčkem a osobní realizací pana generálního. V jednom týdnu ho mohou diváci v hlavním vysílacím čase vidět v pořadech Duel Jaromíra Soukupa, Aféry Jaromíra Soukupa, Kauzy Jaromíra Soukupa, Aréna Jaromíra Soukupa, nově INSTINKTY Jaromíra Soukupa a to ještě zapomínáme na čtvrteční Týden s prezidentem, který je vlastně jen plejádou nemotorných nahrávek na smeč Miloši Zemanovi.


Hodnocení jednoho z pořadů Jaromíra Soukupa na Československé filmové databázi. Zdroj: ČSFD.cz

Jaromír Soukup zde převzal moderátorské žezlo po rozpačitém začátku dvojice Alex Mynářové a Petra Koláře (zástupce šéfredaktora časopisu Týden). Těžko se dal čekat náznak smysluplného a alespoň jakýmkoliv způsobem kritického způsobu vedení rozhovoru od ženy kancléře prezidenta, která prý v soukromí hlavě státu tyká. Problém je ovšem v tom, že Jaromír Soukup hledá v tomto i svých dalších pořadech čím dál nižší patra moderátorského a případně i přímo novinářského suterénu. Jako generálnímu řediteli televize mu to ale nikdo neřekne a také ho nikdo nenahradí.

Soukupovi už bylo věnováno několik dílů Pořadu komika Luďka Staňka, který na Stream.cz komentuje to nejhorší, co se v českých televizích objevuje. Vystoupení pana ředitele v jeho Aréně s Jiřím Ovčáčkem ovšem překročilo hranice myslitelného natolik, že na internetu začal vznikat jakýsi nejvyšší stupeň humoru českých trollů: parodické facebookové skupiny zvoucí na kurz předávání znalostí konkrétní osobnosti, v nichž ovšem vůbec nevyniká. Jistě tak chápete, že první z nich se musí jmenovat Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa.


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa

V těchto skupinách se to nejdůležitější odehrává v komentářích, kde lidé předstírají, že věří, že je akce skutečná a svými (povětšinou) dotazy posouvají vtipnost daného šprýmu výš. Objevil se tak špílec do Soukupovy moderátorské prkennosti.


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa

 

Nechyběla ani připomínka toho, že Jaromír Soukup ve svých pořadech trénuje ve velkém servilnost vůči svým oblíbencům.


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa


A jedním z největších je pochopitelně Jiří Ovčáček.


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa


Známý je ale také jeho příklon k SPD a obliba Tomia Okamury.


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa


Odkazem na odborníka na kulturu z SPD Miloslava Roznera je pak například tato anketa.


Zdroj: Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa

 


Možná ne tak dalekou budoucnost pak ukazuje alternativní program TV Barrandov, kde má Jaromír Soukup konečně zasloužené zastoupení.


Zdroj: Facebook / Chong Lin Fu


Další příspěvek přirovnává snažení Jaromíra Soukupa k obětavé práci politruků.


Zdroj: 
Facebook / Martin Řehoř

Mezi nejpřesnější komentáře ovšem patří postřeh Jana Studničky (jinak jednoho z autorů ČiliChili a stand-up komika), který vystihl, co si představuje Jaromír Soukup pod pojmem aréna.

Člověk by si řekl, že když se něco jmenuje Aréna, setká se tam host s nějakým názorovým oponentem... zdá se ale, že ve...

Zveřejnil(a) Jan Studnička dne 6. prosinec 2017

Na meta úroveň pak posunul celou věc příspěvek dnes už nefunkčního falešného profilu Jaromíra Soukupa vyhrožujícího zakladatelům Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa skupiny právníky slovy:
 „Hezký den všem co si vymysleli poškozování Mé osoby. Doufám že si uvědomujete dopouštění trestného činu, který tímto pácháte. Žádám takovouto cestou vyrušení události a nebalamuťte veřejnost po vzoru ČT a Bakalových médií.“


Tento facebookový účet byl založený 20. listopadu. Nejvtipnější na něm je, že egoistické výlevy (například použití osobních zájmen jako Já, Mě, Mně vždy jen s velkými písmeny či hashtagů #jaromirsoukup), za oči tahající gramatické chyby a čirá nekompetentnost čišící z jeho příspěvků stejně mnoho lidí zmátly. A to včetně použití slovního patvaru noHaw" místo know-how".

 

Tyto nedostatky byly totiž zcela v souladu s tím, jak je vnímána úroveň jeho moderování. Portál Forum24 dokonce považoval daný profil za pravý, aby článek po konzultaci s nejmenovaným zaměstnancem Empresa Media potvrzujícím, že jde o falešný facebookový účet a že to řeší firemní právníci, zcela přepsal.

Odmítání kurzu Jaromírem Soukupem parodoval i portál G.cz. 

Vznikají i další falešné kurzy jako Měření kaprů od oka s Jaromírem Soukupem.


Zdroj: Facebook / Měření kaprů od oka s Jaromírem Soukupem

Těžko to ale překoná úroveň originálního kurzu a dodatečného fake účtu, který byl stejně jako osoba Jaromíra Soukupa a jeho moderátorská činnost natolik surreální, že musel nakonec pořádně přitvrdit, aby byla jeho falešnost vůbec rozpoznatelná.

Zmíněný pořad Aréna Jaromíra Soukupa s Jiřím Ovčáčkem sledovalo 403 tisíc lidí. Tato internetová taškařice má možná podobný, pravděpodobně však nikoliv výrazně větší zásah. Upozorňuje přitom na poměrně závažnou problematiku. Nejde totiž pouze o to, že je Jaromír Soukup špatný moderátor. Ve svých pořadech opakovaně protežuje své oblíbence Tomia Okamura a Andreje Babiše (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání TV Barrandov za jejich neproporční zastoupení v politických debatách napomenula, ale díky odůvodnění, že politici z dalších stran odmítají chodit, vyvázla televizní stanice bez trestu), dle Forum24  v publiku Arény Jaromíra Soukupa vystupují placení komparzisté pokládající předem připravené rozhořčené dotazy. Bývalý poslanec za KDU-ČSL Ivan Gabal pak v pořadu Českého rozhlasu Pro a Proti vyslovil domněnku, že Jaromír Soukup napomohl odstartování do značné míry dezinformační kauzy Lithium, která ovlivnila výsledek voleb. Tvrdí, že v předvolebním speciálu pořadu Duel Jaromíra Soukupa z 10. října bylo zřejmé, že předseda KSČM Vojtěch Filip a Tomio Okamura z SPD věděli, že bude toto téma vytaženo a měli tzv. nabito.

Podobně jako u mnoha parodických hříček představených v tomto textu by se člověk takovéto míře nedostatku profesní integrity Jaromíra Soukupa nedivil. Je to člověk hrající pouze podle svých sympatií a pravidel, která si vytvořil.


Zdroj:
Facebook / Moderátorský kurz Jaromíra Soukupa

Může být na českých televizních obrazovkách další podobný odstrašující příklad neprofesionality? Pravděpodobně ne. Prekvizitou pro moderování ve stylu Jaromíra Soukupa je totiž vlastnictví televizní stanice. 

Kam dál?

Není to poprvé, co si za svůj terč zvolili trollové veřejně exponovanou osobu. Své by o tom mohli vyprávět Tomáš a Radka Třeštíkovi, kteří dostali naloženo za svou spolupráci s MasterCard.

 

Typologii internetového blbce od „profesionálního trolla“ Jaroslava Cermana si pak přečtěte v reportáži z konfererence PR v digitální z roku 2015 nazvané Nech trolla žít a nerozházej si to s Tondou Blaníkem.

Štítky dokumentu: Facebook Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: