Jak Jirka Král skončil s YouTube a nepřestal být influencerem

3. 9. 2018 | Petr Michl
Pondělí 3. září bylo pro děti možná až příliš kruté. Ne jen, že pro ně bylo prvním školním dnem, zároveň již měly od večera předešlého dne v hlavě, že YouTube ztratil svého krále.


Zdroj: YouTube / Jirka Král

Kde se vidíte za 5 let?" je věta, která padne de facto v každém rozhovoru klasického média s libovolným youtuberem. Odpovědi nebývají konkrétní. Predikovat vývoj na tak dlouhou dobu dopředu je zatěžko i lidem, co nejsou závislí na vrtoších algoritmů sociálních médií. Pokud byste se ovšem zeptali nyní na to samé Jirky Krále, měl by jasno v jednom: jeho dosavadní kariéra youtubera je u konce.

Zaznělo to na konci dokumentu Byl jsem Youtuber, který byl vysílán na YouTube živě včera večer 2. září a po necelých 24 hodinách atakuje 800 tisíc zhlédnutí. Jirka Král si ho nadělil k 1 milionu odběratelů, magické hranici, jež je v českém a slovenském prostředí výsadou jen několika vyvolených. Považuje přitom dokument za to nejdůležitější video, které bylo na jeho kanále zveřejněné. Hodinové dílo poměrně plasticky zachycuje něco, co by se mohlo jmenovat strasti youtubera v letech". Jirka Král, ale i jeho vrstevníci z ranku dlouholetých YouTube celebrit popisují  s tím spojená negativa.

 

Zajímává je zkušenost Pedra, který nejezdí metrem, aby se vyhnul kontaktu s fanoušky. Popisuje přitom konkrétně situaci, kdy si připadá hloupě, když se s ním chtějí fotit malé holčičky a je mu jasné, že divně ho pozorující starší spolucestující ho neznají a mají ho za pedofila. To, že mezi nové odběratele přicházejí čím dál mladší děti, které pravděpodobně právě dorostly do věku, kdy jim rodiče povolí koukat na YouTube, je patrné z vyjádření Jirky Krále, Goga i dalších. Hlavní představitel dokumentu přitom před sebe staví několik možností, jak se s takovou situací vyrovnat:

  1. přizpůsobit se mladšímu publiku;

  2. začít dělat obsah pro dospělejší publikum;

  3.  jít dělat něco jiného.

Nezmiňuje přitom možnost jet si to svoje", dokud to bude stačit. Z dalších vyjádření je zřejmé, že tato cesta ho svým způsobem nudí. Fakt, že ví, jak na to, aby to stačilo na úspěch, ho svým způsobem ubíjí. Nedá se říct, že by to takto pociťovali všichni. „Furt to dělám pro někoho. I kdyby to sledovaly jenom děti a nebyl tam jediný člověk nad 15 let, tak co... Dělám to pro sebe hlavně," prozdradil v dokumentu Vladimír Kadlec stojící za Vlada Videos.


Youtuberům, kteří jsou na scéně třeba 5 či 6 let, zatím stále dorůstá nové publikum. Zdroj: YouTube / Jirka Král

Jirka Král to takto ovšem nemá a místo těžení z receptu na úspěch, dokud mu funguje, chce zkusit něco jiného. Mezi lidmi, kterým sdělil dopředu, že chystá své stažení z YouTube, byl Erik Meldík a Jaroslav Beck.

První z nich je polovinou někdejší dvojice ViralBrothers a nadále se i díky schopnosti měnit obsah a přizpůsobit se videi na YouTube stále živí. Když se ale podíváte na jeho produkci dětských videí, do kterých zapojuje své dítě a partnerku, dojde vám, že pro něco takového nesmíte mít moc velké zábrany ani nároky na kvalitu toho, co produkujete. Dětská videa tohoto střihu jsou jednoduše lobotomickým odpadem YouTube, který je ovšem velice populární.

Jaroslav Beck stojí ve velkém kontrastu jako muž, který opakovaně opouští tvrdě vybudované pozice na vrcholu. Udělal to jako DJ i jako skladatel hudebních trailerů, který dosáhl nejvyšší mety trailerem pro poslední pokračování Hvězdných válek, aby se na to vše vykašlal a začal pracovat na nakonec velmi úspěšné hře pro virtuální realitu, Beat Saber.

Těžko říct, nakolik Jirka Král ve své nové a zatím tajemstvím zahalené profesní dráze uspěje. Jádro jeho fanoušků totiž bylo vybudováno přes herní let's play videa, která nevyžadují tolik invence jako například travel blogy, ale fanoušci si potrpí na častou frekvenci jejich vydávání. Právě s Královou pílí ve vydávání stále nových videí a přístupem k fanouškům je pak spojen i úspěch jeho komiksu Jirka nebo kavárny Zetko. Loni na konferenci PIAF dokonce uvedl, že většina jeho příjmů pochází z prodeje merche. A to mluvíme především o kšiltovkách, mikinách a náramcích, které chtějí děti milující sledování hraní her.

S poklesem aktivity na YouTube může pak tato aura Mirka Dušína české YT scény, kterého schvalují svým dětem i rodiče, upadat.


Leoš Mareš si nechal od Jirky Krále poradit s Instagramem a to, že ho zná, mu přineslo obdiv od jeho syna. Zdroj: YouTube / Jirka Král

Rozhodně ale neskončí naráz jeho dráha influencera, protože má stále další statisíce followerů na jiných kanálech sociálních médií, zejména pak na Instagramu, který pro influencery nabízí nejlepší poměr výdělků z komerčních spoluprací vůči vlastní vložené práci. Na něm má 592 tisíc followerů. A trochu symptomatické je, že ke konci na YouTube ho prý přivedl jeden z českých komerčních králů Instagramu. Jirka Král to popisuje takto:  

„Úplně první impuls, kdy jsem začal přemýšlet o tom, že bych mohl skončit, byl, když jsem se v Karlových Varech potkal s Leošem Marešem... On mi řekl: Ty jezdíš do LA jako některý lidi jezdí na Vysočinu. Tak se nediv, že ti ty lidi začnou nadávat, protože ty lidi tě mají za stejnýho kamaráda, za vrstevníka. A najednou se těmi činy, které děláš, začneš odlišovat. A oni ti je neprominou, protože tě mají za toho vrstevníka. Je potřeba, aby ses odlišil. Aby ses dostal mimo tuhle komunitu a celý to změnil. Ať už tvůj obsah, to, co děláš, vnímání lidí.'"

A Jirka Král to nyní hodlá udělat. Nechce být starší kámoš pro děti, který je s nimi v každodenním kontaktu. Hra na to, že je jejich vrstevník či spolužák, je z povahy věci již nějakou dobu marná. V blízké budoucnosti mu lehkou obživu zařídí Instagram. Pro Leoše Mareše se tento kanál prý stal zdrojem příjmů srovnatelným s tím za mnohem vydřenější roli moderátora. Tu si ale nadále udržuje na vysoké úrovni a z ní plynoucí status tradiční celebrity dává kontinuální sílu i jeho instragramovému účtu. To, jak se bude dařit udržet status internetové celebrity Jirkovi Královi, bude velkým testem toho, jak rychle v Česku uvadá sláva youtubera elitní kategorie.

Kam dál?

 
Petr Král a Jirka Král při debatě na PIAF s Ondřejem Austem. Zdroj: PIAF

Paradoxní na předchozích odstavcích a pravděpodobném minimálně dočasném příklonu Jirky Krále k Instagramu je, že sám možná dával Leošovi Marešovi rady ohledně Instagramu, ale jeho přístup ke komerčním spolupracím je zásadně odlišný. Více si o tom přečtěte v našem článku Králové českého YouTube na PIAF: Přelétavost Leoše Mareše mezi značkami není naše cesta.

Štítky dokumentu: Budování značky Instagram YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: