Kreativní inspirace: Samsung NX a David Bailey demokratizují fotografování

16. 10. 2012 | Petr Michl
David Bailey na 142 způsobů: Představení nové řady fotoaparátů Samsung NX dokázalo před technologií upřednostnit člověka.

Využívání fanoušků značky pro sbírání nápadů na jména nových produktů, vylepšení těch stávajících či třeba jen zjišťování kvality poskytovaných služeb – k tomu všemu se hodí crowdsourcing. Ten se může někdy krutě nevyplatit, internetoví trollové nespí a jsou obzvláště škodolibí (Více například v článku Pepsi a Hitler Aneb Crowdsourcing, který se hrozivě nevyvedl).

Vytěžit dav ale jde jinak než pomocí dotazů, soutěží a všeinternetových hlasování. Zcela nový způsob předvedl Samsung ve Velké Británii při propagaci své řady kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy nesoucí název NX. Cílem jeho kampaně bylo využít fotografického umění veřejnosti, ale zcela nově. Foto soutěž o nové fotoaparáty, kterou stejně vyhraje „polo profi amatér“ s desetinásobně dražší zrcadlovkou od Canonu, tu jistě už byla. I proto byl koncept postaven na zúžení davu a zajištění toho, že nic jiného než Samsung NX se používat nebude. Korejský výrobce na to proto šel do lesa, nebo – lépe řečeno – od věhlasného ateliéru známého muže. Tím je David Bailey, významný britský fotograf se statusem kulturní ikony, který je mimo nesčetného množství oborových ocenění i držitelem Řádu britského impéria. Samsung slíbil dát nové přístroje z řady NX všem lidem ve Velké Británii se jménem David Bailey. Cílem tohoto nákladného špásu bylo pochopitelně ukázat, že každý z nich může fotit tak dobře jako nejslavnější držitel tohoto jména.

 

Rovnou si přiznejme, že existovala jistá lustrace. Pánové s tím správným jménem museli prokázat zájem (přihlásit se přes Facebook aplikaci) a poté s nimi byl i veden telefonický rozhovor o jejich zájmu o fotografii. V den D se pak sešlo na jednom místě 142 mužů ve věku 15 až 74 let, s různými zájmy i povoláním – spojujícím prvky byly stejné jméno a nové fotoaparáty Samsung NX1000 v jejich rukách. Přístroje s technologií čipu 4:3 a výměnnými objektivy jsou někdy označovány jako zrcadlovky bez zrcadla, fotoaparáty, které jsou v jádru kompakty, ale přesto umí zaznamenat vysoce kvalitní snímky. Zkrátka ideální nástroje pro „demokratizaci fotografie“, jež byla hlavním motivem kampaně.

 

Vybrané snímky všech obdarovaných jsou k zhlédnutí ve Facebook aplikaci, která působí jako koláž velmi dobrých fotografií. U každé z nich je uvedený její název, povolání autora a jeho již předem zřejmé jméno. Všechno je tak „by David Bailey“, ale zároveň to naznačuje, že i David Bailey finanční ředitel, IT specialista, analytik dat, hypnoterapeut, instalatér nebo geolog dokážou fotit stejně jako David Bailey, pan Fotograf. Po rozkliknutí každého ze snímků je navíc k dispozici mimo možnosti ocenit jeho kvality „lajkem“ i výzva k prohlédnutí řady NX. K dispozici jsou i „Masterclasses by David Bailey“, místo foto kurzů od mistra se ale jedná o krátké spoty, v kterých účinkují „ti obyčejní“ a funkce fotoaparátu - v tomto případě Wi-Fi, s kterou lze skrze sdílení fotografií na sociální sítě uspořádat "světovou výstavu".

 

Aplikace představuje i portrétní snímky stejnojmenných hrdinů. Kampaň tak má velice lidský rozměr a navíc vypráví příběh, jehož poselství se dá s trochou racionality snadnou napadnout, ale kterému přesto chceme věřit. Samsung s ní navíc ukázal, že i ohraná řešení marketingové komunikace mohou s novým pojetím ožít v něco nečekaného a silného.



 

Zdroj fotografií: Samsung UK


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: