Právo pro digitální stádo aneb Dosud nejhloupější hoax na Facebooku v akci

2. 1. 2013 | Petr Michl
„Tímto perexem deklaruji, že si všichni přečtou článek, na který odkazuje.“ Pobavte se nejvýraznějším právnickým hoaxem věku sociálních médií.

Facebook tu a tam mění svá pravidla a povětšinou to není k dobru uživatelů. Nejinak tomu bylo i novou změnou pravidel, o které dokonce nechal uživatele hlasovat. Jasná většina těch, co tuto příležitost využili, nová pravidla odmítla. V tomto „všelidovém hlasování“ ovšem nebyla naplněna největší sociální sítí stanovená minimální účast 300 milionů uživatelů, takže to Facebook nevzal v potaz a nová pravidla čítající i ustanovení o tom, že se už příště ptát nikoho nebude, začala platit.

 Ač by to mohlo být zábavné, takto se právně závazné listiny nevytvářejí. Mnoho uživatelů Facebooku si to ale neuvědomilo. 

 

V reakci na to se objevil hloupý nápad, že když si člověk dá do svého FB statusu pár právních obratů sdělujících, že všechno, co na „síti sítí“ sdílí nebo vytvoří, je chráněno autorským zákonem a je jeho, bude to pravda. Podobné pokusy se objevovaly už při dřívějších změnách pravidel Facebooku. Níže si můžete prohlédnout anglickou verzi i českou variantu, která se šířila v místních podmínkách.

„In response to the new Facebook guidelines I hereby declare that my copyright is attached to all of my personal details, illustrations, graphics, comics, paintings, photos and videos, etc. (as a result of the Berner Convention). For commercial use of the above my written consent is needed at all times!

(Anyone reading this can copy this text and paste it on their Facebook Wall. This will place them under protection of copyright laws. By the present communiqué, I notify Facebook that it is strictly forbidden to disclose, copy, distribute, disseminate, or take any other action against me on the basis of this profile and/or its contents. The aforementioned prohibited actions also apply to employees, students, agents and/or any staff under Facebook’s direction or control. The content of this profile is private and confidential information. The violation of my privacy is punished by law (UCC 1 1-308-308 1-103 and the Rome Statute).

Facebook is now an open capital entity. All members are recommended to publish a notice like this, or if you prefer, you may copy and paste this version. If you do not publish a statement at least once, you will be tacitly allowing the use of elements such as your photos as well as the information contained in your profile status updates.“

„V reakci na novou politiku FB vás informuji, že všechny mé osobní údaje, ilustrace, kresby, články, karikatury, obrázky, fotografie, videa, atd., jsou předmětem mých autorských práv (v souladu s Bernskou úmluvou).

Pro komerční využití všech výše uvedených předmětů autorského práva je v daném případě vyžadován můj písemný souhlas!
FB je nyní veřejná společnost. Proto se všem uživatelům sociální sítě doporučuje umístit na svých stránkách podobné "oznámení o soukromí", jinak (pokud toto oznámení nebylo na internetových stránkách alespoň jedenkrát zveřejněno), je automaticky umožněno využívat vaše osobní údaje, vaše fotografie a informace zveřejněné ve zprávách na stránkách vašeho profilu. ... Každý, kdo čte tento text, jej může zkopírovat na svůj profil na FB. Díky tomu budete chráněni autorským zákonem.

Touto zprávou informuji Facebook o tom, že šíření, kopírování, využívání mých osobních údajů, nebo jakékoli jiné akce ve vztahu k mému profilu na sociální síti je bez mého svolení zakázáno. Tento zákaz se vztahuje rovněž na zaměstnance, studenty, agenty nebo jakýkoliv jiný personál, který je tímto nebo jiným způsobem smluvně spojen s Facebookem.“

 

K sdílení tohoto statusu se uchylovali běžní uživatelé i například facebookové stránky fotografů nebo kapel, kteří přeci jenom sdílí nějaký obsah, jenž jinak chrání autorský zákon. Tato „chytrá právničina“ je ale ve skutečnosti hoax. Ti, co výše uvedené texty sdíleli, tím ukazovali nanejvýš to, že věří tomu, že facebookový status je právně závazným dokumentem či tomu, že se trocha právního jazyka rovná jakýmsi magickým zaklínadlům. Po pár minutách internetového hledání zjistíte, že Bernská úmluva, na kterou se v textu odkazuje, byla podepsána v roce 1886 a týká se ochrany literárních a uměleckých děl. Podobně relevantní je Římský statut týkající se Mezinárodního trestního soudu, který se zabývá především válečnými zločinci. Krutou pravdou je, že s podmínkami Facebooku jsme souhlasili při založení účtu a chránit náš obsah do budoucna můžeme tak tím, že se z této sociální sítě jednou provždy odhlásíme. Sám Facebook uvedl věc na pravou míru vyjádřením níže.

Celá věc má ovšem i své pozitivní stránky. V reakci na otrocké sdílení popsané hlouposti se na Facebooku objevilo mnoho ukázek humoru založeného na absurdním vyhlašování výroků s oficiálním nádechem a zároveň úsměvným obsahem. K šprýmařům se přidali například významná postava české reklamy, Vilém Rubeš, nebo osobnost české internetové scény, Josef Šlerka.

 

K dokonalosti ovšem roztrhání hoaxu dovedli až lidé z College Humor.

 

Poučením na závěr tak může být: „Dávejte si u internetových služeb pozor na podmínky, s kterými vyjadřujete souhlas. O nic menší pozornost ale věnujte i věrohodnosti virálně se šířících „zázračných léků“, jež mají tyto podmínky anulovat.“ Raději se v nich zorientujte, a nejlépe i v Podmínkách užívání Facebooku, které vstoupí v platnost 1. 1. 2015. Za tím účelem doporučujeme článek Co přináší nové Podmínky užívání Facebooku aneb „Vaše data jsou moje data".

Prosba redakce:

Potěšilo by nás, kdyby se k vám podobné články dostávaly i ve vašem news feedu co nejčastěji. Bohužel nám v tom Facebook v poslední době pomáhá o poznání méně než v minulosti. Proto na vás máme prosbu. Nastavte si prosím na naší facebookové stránce možnost „Dostávat upozornění" či v anglické verzi Get Notifications". Pak vám naše články neutečou a budete se rozhodovat o jejich čtení sami, nikoliv podle vrtochů algoritmu. Návod je na obrázku níže.



Ano, víme. Jsou to odsud dva kliky a uvědomujeme si, že to je dlouhá cesta. Jako motivaci navíc vás prosíme způsobem, který na Facebooku neuvidíte: roztomilým GIFem.



Skutečně by nám to udělalo radost. Tak jen do toho. Díky moc!

Tým Marketing Journalu


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: