Sado mama, nebo Sama doma? Vizuál kultovního pořadu ČT vyvolal poprask

7. 12. 2021 | Petr Michl
A nyní něco pro bydlenky, kterým není cizí váleček ani bičík.


Zdroj: ceskatelevize.cz 

Když se předělává logo nebo vizuální identita, dá se u zavedených značek předpokládat, že se pokaždé najdou tací, kterým se to nebude líbit. Lidé obecně změny nemusí. Obvykle stačí přestát vlnu brblání a „ono si to sedne“. Ostravské „tři vykřičníky“ toho budiž důkazem. Někdy se ale zadaří takový přešlap, že si pak autoři musí mlátit hlavou o stěnu, že TO neviděli.

Změněné logo kultovního pořadu České televize, Sama doma, se objevilo na webu včera 6. prosince. Záhy bylo na pranýři ve facebookových skupinách grafiků a upozornil na něj třeba i filmový kritik Kamil Fila. Odpovědí byly salvy smíchu a tisíce lajků. Člověk se prostě musí skutečně soustředit, aby viděl v novém logu spíše „Sama doma“ než „Sado mama“, což by byl asi pořad pro bydlenky poněkud tvrdšího ražení.


Zdroj: ceskatelevize.cz 

A samozřejmě začaly vznikat i další internetové vtípky s variacemi loga.

Dnes dopoledne 7. prosince se logo na webu pořadu změnilo. Rychlým zásahem se upravilo do vertikální polohy, kdy čtením zleva doprava po celém řádku už nenastane žádné BDSM nedopatření.


Zdroj: ceskatelevize.cz 


Grafik zodpovědný za tento „logo sadismus“ si pravděpodobně svou práci do osobního portfolia nezařadí. O slávu má ale už nyní postaráno. Když na nedopatření upozornil například spisovatel Ladislav Zibura na svém facebookovém profilu, získalo „dílo“ za hodinu přes 3  tisíce lajků. Jindřich Šídlo to se svým příspěvkem dotáhl za 12 hodin na 3,8 tisíce lajků 170+ sdílení. Lze pravděpodobně mluvit o dosahu minimálně v řádu statisíců uživatelů, což už konkuruje sledovanosti Sama doma, pořadu, který sám sebe definuje jako „přátelské posezení nad inspirativními tématy a šálkem čaje".

edit (7. 12., 13:20): 
Musíme pochválit Českou televizi za reakci na Twitteru, kde uvedla:

„Děkujeme za dotazy i podněty k vzniku nového formátu. Chápeme... Tohle překlopení loga se prostě grafikům při tvorbě nového iVysílání úplně nepovedlo. Změnu názvu ani dramaturgie Sama doma ale neplánujeme. Staré logo je zpátky. A Sado mama už je zase Sama doma."

edit (8. 12.):

V samotném vysílání Sama doma ze 7. 12. si pak ze všeho udělaly legraci i moderátorky Barbora Černošková a Lucie Křížková volbou svého černého oblečení s koženými prvky. 


Zdroj: ceskatelevize.cz



Zdroj: instagram / samadoma_ofifcial

Vlastně ale nevíme, jestli máme ČT věřit jejich oficiální verzi, že šlo o chybu. Už před necelým měsícem si totiž ČT zaregistrovala doménu sadomama.cz.


Zdroj: NIC.cz

Na ní ale paradoxně nic není ani nepřesměrovává na detail pořadu v iVysílání, což by mohla být běžná praxe pro řešení překlepů potenciálních návštěvníků při zadávání URL adresy. Proti tomuto výkladu ale částečně stojí to, že nikdo neřeší doménu samadoma.cz, kterou vlastní od roku 2001 vydavatelství RF Hobby a nevyužívá ji.

Že by to byl tedy nakonec promyšlený PR stunt na novou podobu iVysílání? Proč je potom doména sadomama.cz prázdná a ani na něj nepřesměrovává? Bylo by to nejjednodušší pomrknutí s významem: „Nachytali jsme vás." Přesměrování na detail pořadu s videem se sado mámami v kůži představujícími nové iVysílání a to, že můžou lidé najít Sama doma online, by pak bylo ještě efektivnější. Možná je tak doména sadomama.cz jen jakousi pojistkou pro to, aby mohli lidé z ČT za několik měsíců narativ promyšlené kampaně nějakým způsobem obhájit při přihlášce na jednu z kreativních soutěží. Uvidíme.  

edit (8. 12. 13:08):

V ČT nás čtou, nebo nám čtou myšlenky. Web sadomama.cz je přesměrovaný na iVysílání. 


Tip redakce: 

logo

Logo pořadu Sama doma není rozhodně první, které v sobě neslo lechtivý podtext. „Worst Logos Ever Redesigned" je jméno projektu, v němž grafik Emanuele Abrate předělal loga, která jsou legendární pro svou nezamýšlenou sexuální dvojsmyslnost. Podívejte se, jak dokázal hrůzné výtvory kultivovat.

 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: