YouTube se chystá kompletně utnout cílené reklamy na dětské publikum

22. 8. 2019 | Barbora Vičarová
YouTube se dostal do křížku s Federální obchodní komisí a důvodem je dětský divák. Kvůli cílené reklamě totiž server velmi pravděpodobně porušuje Zákon o ochraně soukromí dětí v online prostředí (tzv. COPPA). Bude řešením úplné vypnutí reklam cílených na děti?

Ryan z kanálu Ryan ToysReview, nejvíce vydělávající YouTuber současnosti.

YouTube byl již v minulosti několikrát středem afér ohledně dětského diváka. Kvůli pedofilním komentářům pod dětskými videi mnoho značek, jako například Hasbro nebo Disney, stáhlo své reklamy a YouTube se s tímto nelibým fenoménem snažil bojovat například blokováním komentářů. Nyní to však vypadá, že kvůli etice vůči dětem půjde ještě dál a bude plošně blokovat reklamy u videí cílených na dětského diváka.

Federální obchodní komise (The Federal Trade Commission, tzv. FTA) totiž v současnosti zkoumá, zda YouTube neporušuje Zákon o ochraně soukromí dětí v online prostředí, tzv. COPPA (Children’s Online Privacy Act). Mluvčí YouTube i FTA odmítli situaci komentovat, ale pokud by se obvinění potvrdilo, musel by server zaplatit pokutu ve výši několika milionů dolarů. A možná právě tato výhružka je důvodem pro plánovanou blokaci.

YouTube Kids jako řešení?

Cílené reklamy, které YouTube používá, totiž sbírají údaje o uživatelích. Zákon COPPA přitom společnostem zakazuje shromažďovat informace o dětech mladších 13 let bez povolení jejich rodičů. YouTube se sice brání, že na jeho hlavní stránce nemají děti co pohledávat a z tohoto důvodu založit také speciální odnož YouTube Kids, která je kompletně bez reklamy.

Ale čísla mluví jinak  na hlavní stránce YouTube se totiž i nadále mezi nejpopulárnější a nejsledovanější obsah řadí dětská kreslená videa nebo stále populární rýmovačky (tzv. nursery rhymes). Je tedy jasné, že dětský divák je stále přítomen.

Jaké budou dopady?

Zdá se, že tak radikální opatření jako kompletní vypnutí všech cílených reklam na obsahy pro děti by bylo pro příjmy serveru velmi významné, ale opak je pravdou. Takové opatření totiž vyjde YouTube mnohonásobně levněji než vývoj složitých opatření a regulátorů, kterými by výskyt dětí a jejich vystavení cílené reklamě mohli hlídat. A je to dost možná také výhodnější krok než porušování pravidel, rozčilení rodiče a gigantická pokuta. 

Podle výzkumné firmy Loup Ventures se příjmy YouTube z dětské reklamy pohybují mezi 500 až 750 miliony dolarů ročně. Omezování nebo úplně vypnutí reklam cílených na děti by tak znamenalo pokles příjmů YouTube asi o 10 %, okolo 50 milionů dolarů. Není totiž nutný úplný zákaz reklam na děti, vypnutí by se týkalo pouze cílených reklam, tedy těch, které využívají a shromažďují data o uživatelích. 

Kromě nich ale YouTube využívá také kontextové reklamy, tedy např. před videem o fotbalu zařadí logicky reklamu na sportovní značku. YouTube jistě určitý podíl dětského obsahu rozpozná, pokud se nebudeme bavit o pohádkách pro nejmenší, může být ale algoritmické určení všech videí zajímavých například pro 10 nebo 12leté děti o poznání těžší. Jak celý spor dopadne je tedy otázkou, lze ale očekávat, že podmínky ohledně dětí v online prostředí budou stále přísnější. 

Zdroj: AdAge

Kam dál?

v minulosti jsme psali o kauzách spojených s dětským divákem na YouTube, který se týkal pedofilních komentářů pod videi a jejich následnou blokací. Nebral si při ní rozhodně servítky. Komentáře zmizely dokonce i z pod videí nejvíce vydělávajícího youtubera vůbec, Ryana z kanálu Ryan ToysReview.

Štítky dokumentu: Reklama online YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: