Content First: 5 zásad, které si musíte osvojit pro správu úspěšné stránky na Facebooku

22. 6. 2016 | Dan Škvařil

Co naplat, Facebook je u nás stále Tou Sociální sítí. Bývá také často nejlepší cestou, jak distribuovat externí obsah, který máme například na svém firemním blogu. V modré říši digitálních vztahů žijeme už docela dlouho, to ale neznamená, že bychom se Facebook naučili správně a naplno využívat. Během konference Content First pořádané TUESDAY Business Network jsme si mohli poslechnout zkušenosti lidí stojících za několika úspěšnými Facebookovými stránkami. Na základě jejich rad jsme připravili šestici rad, které vám pomohu k tvorbě lepšího obsahu. 

1. Nepalte od boku, ale mějte připravený manuál

Obzvláště, když máte hyperaktivního šéfa či klienta, který rád komentuje každý příspěvek, je příručka o stylu facebookové komunikace k nezaplacení. Vytvoří vám přibližný rámec, který vám dá paradoxně svobodu přicházet s originálním obsahem, aniž byste se museli bát, že se u vás nebude někomu líbit.

V manuálu by neměl chybět podrobný popis cílové skupiny, co a proč je baví, jaké mají koníčky, jaké sdělení jim chceme dát a která témata s nimi chceme sdílet. Můžete si zde definovat podoby textu. Budete tykat, nebo vykat? Použijete emotikony? Jaká by měla být ideální délka textu? Snesou ještě fanoušci tři řádky, nebo zvládnou jenom ultrakrátké výkřiky? Samozřejmě jde ale o otevřený dokument, který se může měnit s tím, jak budete postupně víc a víc poznávat své publikum.

2. Pravidelně naslouchejte a vyhodnocujte zpětně účinnost příspěvků

Podle Anny Březinové z Newcast Czech Republic je zcela zásadní naslouchání. „Jinak nebudete vědět, co fanouškům servírovat," varovala. Pokud nemáte možnost pořídit si nástroj pro social listening, procházejte si všechny komentáře fanoušků a vyslyšte vždy jejich přání. Na Facebooku Toyoty, který spravuje, tak už třeba nenajdete moc informací ke spotřebě automobilů, protože fanoušky automobilky to prostě příliš nezajímá. Správci profilu proto odstranili zbytečný obsah, a dali tak prostor jiným tématům, aby mohli sledovat větší zapojení fanoušků.

Anna Březinová, Newcast Czech Republic

3. Nesnažte se být za každou cenu básníky 21. století a raději se pokuste pochopit svoji cílovku

Textové kudrlinky jsou fajn, ale často mohou být spíše na škodu. Většina značek na Facebooku nemluví jazykem lidí, ke kterým chtějí mluvit, jak nám to připomněl Martin Pistulka z Follow Bubble. Jemný humor založený na jazykových hříčkách má u nás samozřejmě své místo, přesto nemusí vždycky fungovat na každou cílovou skupinu. A nemá význam být za každou cenu vtipný. Když vám to nejde, raději se zaměřte na jiné kvality obsahu. Můžete využít exotičnost svého produktu a zapojit také cizí jazyk - tak, jak to je vidět na Facebooku Havana Clubu. Naopak facebookových stránkách Absolut vodky, které jsou určeny mladším fanouškům, najdeme úplné minimum textu. Často dokonce víc smajlíků než ostatních znaků.  

 


4. S příspěvkem se mazlete do posledního detailu

Text, fotka, správné načasování. Pokud chcete ze sociální sítě dostat co nejvíc interakce se svým publikem, musíte si s tím dát trochu práci. To také znamená, že potřebujete copywritera, a to nejlépe někoho, kdo se bude vaší značce věnovat naplno a dlouhodobě. Následující příspěvek, který připravila agentura Newcast pro facebookovou stránku Toyoty, nevznikl za deset minut, ale za půl dne. Originální nápad s vyfocením přípitku a ohňostroje skrze stropní okno auta pak ale také přinesl zasloužené výsledky. 


5. Přizpůsobte obsah médiu

Pokud máte skvělý obsah na svém blogu, nenechte se ještě zcela unést a nebuďte líní během jeho propagace na Facebooku. To, co svědčí jednomu formátu (blog), nemusí sedět jinému (Facebook) a cílové skupině, která tam je. V praxi to pak může znamenat, že budete muset změnit úvodní fotku a text zjednodušit a možná jej až bulvarizovat. „To, co tady vždycky zafunguje, i když by to vlastně už dávno mělo být za zenitem, jsou seznamové titulky," radí Martin Pistulka, který svou myšlenku demonstroval na blogu Tchiba. 

Možná se vám bude příčit uvést váš sofistikovaný článek příspěvkem na Facebooku, který bude mít formu laciné upoutávky ve stylu „Objevili jsme 3 zcela převratné způsoby...". Výsledkem však bude, že si váš kvalitní příspěvek přečte mnohem víc lidí, než když jej na FB překlopíte jen tak, jak jste ho napsali pro blog. Podle Martina Pistulky by si příspěvek se stejnou fotkou, titulkem a perexem jako na blogu na Facebooku ani nikdo neotevřel. Docela silné tvrzení. Možná stojí za to si to vyzkoušet.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.