Facebook ví, co vás čeká. A nechal si to patentovat

17. 1. 2019 | Aneta Birnerová
Neustále zpřísňuje ochranu uživatelských údajů a omezuje data mining, ale sám si o vás zjišťuje všechno. Facebook přichází s patenty, které mu pomáhají určit, kam budou směřovat vaše další kroky.

Potenciál umělé inteligence nás děsí a fascinuje zároveň. Častokrát se v souvislosti s Big Data hovoří o Velkém bratrovi, který nás chrání a pomocí kamer, mobilního připojení či pasu s biometrickými údaji dohlíží na každý fyzický a virtuální krok člověka. 

Málo kdo ale stejnou pozornost věnuje také Malé sestře, která ví, co si chceme koupit.

Facebook ví všechno. Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo, jestli chcete děti a kdy je ten nejvhodnější čas vám nabídnout čokoládu.

Vzpomínáte si na Minority Report? Slavný Spielbergův film vychází ze stejnojmenné povídky Philipa K. Dicka z roku 1956. Děj se odehrává ve futuristické společnosti, kde se zločinci zavírají PŘED spácháním zločinu. Takovýto systém predikce je možný díky pokročilé síle umělé inteligence, která nahlíží na člověka jako na poměrně inteligentní, avšak předvídatelné domácí zvíře, o které se (v lepším případě) dobře stará. 

Samozřejmě tento příběh stále patří do ryzího sci-fi žánru. Ale některé principy již kolem sebe můžeme pozorovat právě v kontextu sociálních sítí. Facebook si nechal patentovat i pokročilou technologii schopnou předvídat, kam asi povedou vaše příští fyzické kroky.

Počáteční impulsem byla snaha o získání více vašeho uživatelského času. Ale co když jste offline?

Patent z roku 2017 se jmenuje Offline Trajectories a nabízí nové způsoby, jak uživatele zaujmout a poskytnout mu co možná největší množství maximálně relevantních informací. Kamkoliv se vydáte, tato technologie bude neustále vypočítávat pravděpodobnost, že vpříští minutách budete “mimo signál”. V takové situaci okamžitě předpřipraví feed, kterým vás zabaví, dokud se opět nepřipojíte.

Nikdy nebýt sám

Podle portáluBuzzfeedNewstohle není jediný patent, který Facebook schovává v šuplíku. Hned pod ním leží další s názvem  Location Prediction Using Wireless Signals on Online Social Networks(Predikce lokace pomocí bezdrátového signálu na sociálních sítích), který vás lokalizuje pomocí síly wifi, Bluetooth, mobilní sítě a NFC signálu. Tím vytváří konkurenční technologii k GPS, od které si slibuje podrobnější lokalizování svých uživatelů a hlavně - více informací.

Společně tyto dvě technologie mohou určit typ místa, kde se nacházíte (kino, restaurace, banka), jak často tam chodíte a dokonce, zda tam nechodíte po zavíracích hodinách. Obzvlášť v případě banky by se pak Minority Report pomalu stával skutečností. Ale podívejte se na to z té světlé stránky: ještě že se to nestalo u nějakého jiného ze Spielbergových filmů. Nechtěli byste se ocitnout v situaci, kdy vám Facebook nabídne reklamu na krabičku první pomoci, protože 50 metrů přede vámi identifikuje dinosaura.

Když do tohoto mixu přidáte ještě třetí patent, který v šuplíku leží pod názvem Predicting Locations and Movements of Users Based on Historical Locations for Users of an Online System(Predikce lokace a pohybu uživatelů na základě historie lokací pro uživatele online systému), získáte kompletní technologickou strategii. Tento patent umožňuje predikovat vaše další směřování na základě analýzy historie pohybu ostatních uživatelů. Například pokud většina lidí chodí před návštěvou kina do restaurace, tak vám hned po předkrmu začnou vyskakovat reklamy na popcorn. 

Jak odmítnout pomoc Malé sestry

Přestože to Malá sestra symbolizující sociální sítě myslí dobře, ne každému se tento masový sběr dat líbí. Přečtěte si, jak ho můžete alespoň částečně omezit. 

    1. Používejte Facebook pouze na stolním počítači. Facebook neví, kam cestujete, když necestuje s vámi.
    2. Chcete Facebook v mobilu? Vypněte si v nastavení svého zařízení rozpoznávání lokace pro tuto aplikaci.
    3. Nezapomeňte, že Facebook, a samozřejmě Instagram, nejsou jediné služby, které „žerou“ vaše data. Vzpomeňte si na Google maps a další aplikace, které potřebují znát vaši polohu jako například předpovědi počasí.

A hlavně nezapomeňte na to, že Facebook si tyto patenty opravdu ukrývá pouze do pomyslného šuplíku a není stoprocentně jisté, že je skutečně využije. Ne, že bychom viděli do budoucnosti...

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.