Budoucnost znamená soukromí sdílené s ostatními. Facebook chystá největší změnu designu za posledních 15 let

2. 5. 2019 | Aneta Birnerová
Facebook se chová jako žena po rozchodu. Říká, že už je to všechno za námi, soustředí se na svoji skupinu přátel a … změnil si šatník. Ale v každém kroku se odráží nepovedená minulost, od které se snaží odstřihnout.

Zdroj: Newsroom.fb.com,

Konference Facebooku zaměřená na vývojáře, F8, je každoročně také místem oznámení výrazných změn pro všechny platformy společnosti. Nejinak tomu bylo i letos, když na ní Mark Zuckerberg představil úpravy, které částečně zmiňoval už od začátku roku. Například že vývojářské sudičky spatřují další osud Facebooku v soukromé konverzaci, orientaci na Skupiny a novém designu.

Příliš informací škodí

Zuckerbergův plán uzavřít se před světem hoaxů, fake news a dezinformací, který oznámil v březnu, začíná mít jasné obrysy. Aby zabránil dalším kauzám podobným datovému Titaniku s názvem Cambridge Analytica, rozhodl se Facebook přesměrovat svou budoucnost od informačního zpravodajství spíše k podpoře sociálního sdružování.

Zdroj: Newsroom.fb.com

Jsi v naší skupině a nic není důležitějšího než skupina

Chystaný redesign pomůže lidem přejít ze scrollování veřejným kyberprostorem news feedu plným neověřených informací k budování loajality v rámci Skupin (Groups), které dle našeho náhledu mohou být stejně plné neověřejných informací. Ty jsou ale sdíleny v intimnější skupinové atmosféře stejně smýšlejících členů. Těžko si nyní můžeme představit všechny dopady takového designu na vytváření online sociální bubliny. Na druhou stranu je mnohem příjemnější probrat jakékoliv téma se zasvěcenou skupinou uživatelů v polosoukromém prostoru virtuální kavárny než se jej řešit na hlučném informačním tržišti, které představuje hlavní strana Facebooku.

Zuckerberg ve své prezentaci na F8 zmínil, že Skupiny jsou elementární součástí Facebooku – říká, že aktuálně existuje 400 milionů členů, kteří sledují nějakou Skupinu a své členství považují za smysluplné. Proto Facebook nabízí sérii nástrojů, které uživatelům pomohou soustředit se na své skupinové chování:

    • Nový design skupinové záložky: Těšít se můžete na vylepšené vyhledávání Skupin, které by se vám mohly líbit, a personalizaci zveřejněného obsahu napříč Skupinami. Na veškeré informace z opačného názorového spektra Facebook okamžitě použije repelent.

    • Skupiny budou všudypřítomné: Skupinový obsah zaplaví váš news feed, Marketplace, herní záložku i Facebook Watch. Také sdílení jakéhokoliv veřejného obsahu do skupin bude již brzy možné provést jedním klikem. 

    • Nástroje přizpůsobení pro každou skupinu: Různé skupiny mají různé potřeby, a proto Facebook nabízí širokou paletu přizpůsobení. Skupiny zaměřeny na zdravotní pomoc budou mít možnost anonymních příspěvků, aby každý uživatel mohl položit jakkoliv choulostivý dotaz. Pracovní skupiny rovnou nabídnou náborový formulář. Herní skupiny získají možnost interního chatu pro každé otevřené skupinové téma...

Největší změna designu za 15 let

Facebook se nachází v náročném období puberty a usoudil, že je na čase změnit svůj styl. A jak už to ve velkých rodinách bývá, podělil nějaké oblečení po svých sourozencích, zejména po Messengeru.

Nový design v sobě nese zjednodušení, intuitivní ovládání, což znamená méně tlačítek pro platformu a méně přemýšlení pro uživatele. Nejen skupiny, ale také Facebook Stories dostanou prominentní místo – stejně jako na Instagramu a Messengeru se budou nacházet uprostřed horní části platformy. Obecně se Facebook chce soustředit na čistý jednoduchý design. Dokonce se zbavuje svého modrého řádku, který pro něj bych od počátku nejcharakteristějším znakem.

Zdroj: businessinsider.com

Facebook si dle odbornice Mari Smith před mnoha lety objednal rozsáhlou studii, aby určil ten nejvíce důvěryhodný odstín tmavě modré. Tím, že jí nyní opouští vlastně přiznává snahu o odstřihnutí se od starých pořádků a to, že důvěru si se „starým Facebookem" už nikdo nespojí.

Facebook vylepšuje vlastní verzi Tinderu

Facebook chce uživatelům nejen pomáhat nalézat nové skupiny, ale také nové přátele a dokonce i romantické partnery. Vzpomínáte si, jak bylo na střední těžké zjistit, jestli se někomu líbíte? Jak Tinder pěkně zefektivnil starou papírovou metodu: chceš se mnou chodit? ANO / NE (zakroužkuj)? Tak teď to od něj Facebook okopíroval a nabízí možnost tajného označení uživatelů v rámci vašich událostí, skupin, přátel a dalších skupinách pomocí existující aplikace Facebook Dating, která se po úspěšném testu rozšiřuje z Kolumbie, Thajska, Kanady, Argentiny a Mexika do dalších 14 zemí včetně většiny zemí Jižní Ameriky a Jihovýchodní Asie.

Nově k těmto možnostem přidává také aplikaci Secret Crush, která uživatelům nabízí možnost označit až 9 ze svých přátel jako své tajné lásky. Po označení vašim přátelům přijde notifikace, že na ně má někdo romanticky spadeno. A pokud si tipnou toho samého člověka v rámci svého milostném seznamu, bum bác, vztah je na světě.

Facebook hledá uživatelům nové přátele

Pokud už svého partnera máte, tak se musíme spokojit s aplikací Meet New Friends, která vám ukazuje nabídku lidí ve vašem okolí (Skupinách, událostech apod.), kteří potvrdili, že jsou nakloněni získávání nových přátel.

Facebook umožňuje zakoupení produktů přímo v aplikaci

Stejně jako na Instagramu, již brzy bude možné i na Facebooku objednat, zaplatit a odeslat zakoupené zboží na jakoukoliv adresu v rámci Spojených států ke všeobecné spokojenosti. Uživatelé budou mít své pohodlí, Facebook detaily jejich platebních karet.

Orientace na skupiny, nový design, kopírování funkčních prvků konkurenčních aplikací. Řítí se na nás skutečně velká vlnu updatu, která pro uživatele znamená možnost uzavřít se v zájmových skupinách. Pro firmy na jedné straně jde o snížení dosahu jejich příspěvků, na druhé straně mohou těchto změn využít a obohatit svou marketingovou strategii o zaměření se na jednotlivé Skupiny jako na místa, kde se koncentruje jejich „cílovka“.

Na to, jak nový design ovlivní podobu online marketingu si ale budeme muset ještě chvíli počkat. Mobilní aplikace sice zveřejnila změny okamžitě, ale počítačová verze největší sociální sítě svoji strukturu změní až v následujících měsících.

Zdroje: Newsroom.fb.combusinessinsider.com

Kam dál?

Konference F8 byla plná novinek nejen přímo pro modrobílé sociální médium, řada se jich týká také Instagramu. Možnost prodeje již nebude k dispozici pouze značkám, ale budou ji moci využívat i celebrity, influenceři, sportovci, apod. Další z testovaných novinek je jednodušší darování peněz na libovolnou neziskovou organizaci. Více si přečtěte v článku Novinky pro Instagram z F8: nakupování od influencerů, snazší podpora neziskovek i nové filtry.

Štítky dokumentu: Budování značky Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.