Lidi s postižením nelitujte – zeptejte se, co potřebují

24. 1. 2013 | Petr Michl
Umíte se chovat k lidem s handicapem? Druhá vlna jedné z největších sociálních kampaní v ČR radí: "Zanechte strachu z kontaktu a nevyjadřujte svůj soucit."

Od konce prosince probíhá druhá vlna jedné z největších sociálních kampaní v České republice chodicilide.cz. Loni poprvé se jejím hlavním motivem stalo létání jako normální lidská vlastnost a naopak chození jako druh postižení. Kampaň Kampaň Nadace Sinus i letos touto nadsázkou upozorňuje na komunikaci mezi lidmi se zdravotním postižením a bez něj. Hlavním tématem se letos stal nevhodný soucit a strach z kontaktu. Rozsáhlá kampaň, která má podporu jak odborníků, tak i lidí se zdravotním postižením, odkazuje na webové stránky www.chodicilide.cz, kde zájemci najdou podrobné informace k této problematice i řadu názorných videí.

 

„Jedním z největších problémů, který lidé se zdravotním postižením pociťují, je vztah okolní společnosti,“ uvádí Petra Weissová z Nadace Sirius. Proto v lednu 2012 proběhla první vlna kampaně chodicilide.cz zaměřená především na neadekvátní pomoc, tj. předcházení situacím, kdy se lidé bez optání „bezhlavě“ snaží pomoci. „Kampaň veřejnost hodnotila velmi dobře - jako přínosnou, informativní, s vtipem a nadsázkou. V některých postojích se ukázal navíc příznivý posun,“ doplňuje Petra Weissová.

 

Tématy druhé vlny se stal soucit, který se ve výzkumu ukázal jako převažující pocit lidí, když vidí někoho se zdravotním postižením, a obecně strach z kontaktu. „Lidem se zdravotním postižením nejvíce pomůže, když s nimi budeme jednat jako se sobě rovnými. Jsou to lidé jako my, a tak se normálního kontaktu není třeba bát,“ vysvětluje smysl kampaně Petra Weissová. Její slova potvrzuje i PhDr. Kateřina Stejskalová, členka Odborné rady projektu chodicilide.cz, vysokoškolská pedagožka a odbornice na problematiku lidí se zrakovým postižením: „Chodicilide.cz poukazují na důležitou stránku života osob se zdravotním postižením. Z vlastní zkušenosti prakticky nevidomého člověka mohu potvrdit, že často je větší překážkou přístup ostatních lidí, než fyzické bariéry.“

 

Na druhou vlnu kampaně v médiích pak naváží v dalších měsících aktivity zaměřené na děti a mládež, které dál rozvinou myšlenku projektu chodicilide.cz: prožitkové workshopy na školách zaměřené na komunikaci s lidmi se zdravotním postižením a tvůrčí výzva pro žáky a studenty základních a středních škol. Na tvůrčí výzvu naváže a druhou vlnu projektu pak uzavře interaktivní výstava. „Chodicilide.cz se díky tomu přiblíží k dalším projektům naší nadace, jejichž cílem je pomáhat dětem, které neměly v životě štěstí,“ uzavírá Petra Weissová.

Komunikační kanály projektu:

Web
Facebook
YouTube
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: