Počet mobilních uživatelů Facebooku je odhalen. Vede Android před iOS

7. 1. 2013 | Petr Michl
Facebook neprozrazuje údaje o svých mobilních aplikacích. Analytik Benedict Evans přišel na způsob, jak přesto odhalit data o počtu uživatelů FB aplikací na jednotlivých mobilních platformách.

Zaměření na mobilní svět a způsob, jak ho zpeněžit, bylo tou nejzřetelnější snahou Facebooku v minulém roce. Závisel na tom výsledek vstupu společnosti na burzu i další vývoj ceny akcií. Mimo pozitivních zpráv o tom, jak fungují reklamy v rámci mobilního Facebooku, jsme ovšem dosud nevěděli ani základní data. Před rokem se Facebook rozhodl, že nebude zveřejňovat údaje o počtu mobilních uživatelů Facebooku. Analytik Benedict Evans však nyní přišel na způsob, jak přesto data o počtu uživatelů FB aplikací na jednotlivých mobilních platformách odhalit. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější údaje, jedná se vždy o měsíční počet aktivních uživatelů.


iOS vs. Android

K říjnu 2011 měl Facebook for Android 66 milionů aktivních uživatelů, Facebook for iPhone 91 milionů. Naznačení obrácení tohoto trendu srovnáním počtu uživatelů na obou platformách bylo zřetelné již za dva měsíce, v prosinci 2011. V tu dobu ovšem přestal Facebook data o uživatelích jeho mobilních aplikací nadále poskytovat. Dle Evansových dat k listopadu 2012 se báze uživatelů verze pro Android zvedla na 192,8 milionu uživatelů, zatímco iPhone aplikace oslovuje jen 147,2 milionů uživatelů. Jejich počet na všech platformách, včetně „hloupých telefonů“ bez operačního systému a přístupu na Facebook bez aplikace skrze mobilní web, byl ke konci třetího kvartálu 604 milionů. Rozvržení mezi jednotlivými platformami naleznete v grafu níže. Modrý sloupec znázorňuje stav v září 2011, oranžový pak v září 2012. Svislá osa nese informaci o počtu měsíčních aktivních uživatelů v milionech.

 

 

Vedoucí dvojice naznačuje, že rozšíření Facebook aplikace mezi uživateli iPhonů je proporčně mnohem větší než u uživatelů telefonů s operačním systémem s robotem ve znaku. To potvrzuje známý trend, že uživatelé telefonních přístrojů od společnosti Apple jsou „vyspělejší“ a vyznačují se častějším využíváním aplikací a funkčnosti chytrých telefonů obecně. U Androidu musíme ovšem brát potaz velikost mobilního trhu v Číně, zde Android jednoznačně dominuje a zároveň je zde Facebook zakázaný.

Stále větší význam mají tablety. Facebook for iPad v listopadu 2012 využívalo již 48 milionů uživatelů, což představuje velký skok ve srovnání s pár miliony v září 2011.


Hloupé telefony“ mají stále velkou sílu, to neplatí o přístrojích RIM, NOKIA či Windows

Růst uživatelů aplikace pro hloupé telefony nebyl tak strmý jako u těch s operačním systémem, přesto se počet uživatelů aplikace Facebook for Every Phone od září 2011 do listopadu 2012 zdvojnásobil na 82 milionů. Ano, v dlouhodobém horizontu jsou hloupé telefony mrtvé, ale adopce smartphonů v třetím světe není zdaleka tak rychlá. Facebook by proto měl i tomuto segmentu věnovat pozornost.

Na ústupu jsou nicméně chytré telefony od společností RIM či Nokia. Facebooková aplikace měla sice k listopadu 2012 místo u 62 milionů uživatelů Blackberry, tento počet ale narostl od listopadu 2011jen o necelých 12 milionů. Facebook aplikaci pak využívá jen 15,7 milionů uživatelů smartphonů Nokia.


Jak jsou na tom další Facebook aplikace? Messenger, Facebook Camera a další

Facebook pro své další funkce vytváří v některých případech samostatné aplikace. Platí to i pro Facebook Messenger, který může svými funkcemi nahradit tradiční zasílání SMS. Aplikace byla uvedena v říjnu 2011, k listopadu 2012 ji na všech platformách dohromady využívalo 56,7 milionů uživatelů, více než polovinu z nich tvořili ti s telefonem s OS Android (32,3 milionu). To rozhodně není málo, trh s aplikacemi pro zasílání textovek je ovšem velmi fragmentovaný a Facebook Messenger má mnoho zdatných konkurentů. V Evropě vede s velkým náskokem WhatsApp, ale například v Jižní Koreji je funkčně podobná aplikace KakaoTalk nainstalovaná na 88 % iPhonů.

 

Mezi další sekundární aplikace Facebooku patří Facebook Camera, Poke i Pages Manager. Graf znázorňující počet jejich aktivních měsíčních uživatelů naleznete níže.

 

Facebook sice koupil Instagram, ale zároveň uvedl měsíc poté (květen 2012) i vlastní foto aplikaci Facebook Camera. Její výsledky jsou rozporuplné, dle Evanse nabrala 1,4 milionů uživatelů po jednom měsíci, půl roku poté ji používá jen o sto tisíc lidí více. Ve srovnání s Instagramem, který překonal hranici 100 milionů uživatelů již v září minulého roku, to je samozřejmě zklamání. Jen to dokládá, co zmůže loajální fanouškovská báze a mediální hype.


Co čeká Facebook v mobilním světě?

Odhad budoucího vývoje je vždy ošemetný, přesto lze uvést některá zřejmá doporučení. Josh Constine z Techcrunch radí, aby se Facebook začal více věnovat platformě, na které má více uživatelů – tedy Androidu. Dosud byla mnohá vylepšení vyzkoušena prvně na aplikaci pro platformu iOS, výlučně na App Store se také zpočátku objevil například Pages Manager. Možná i kvůli tomu, že zaměstnanci Facebooku mají již nějakou dobu iPhone jako služební telefon a vlastníci tohoto telefonu jsou obecně bráni jako spolehlivější early adopters.

„Hloupé telefony“ bez vlastního operačního systému nevymřou v rozvojovém světě zdaleka tak rychle jako v západních zemích či na vyvinutých asijských trzích. Uživatelů s nimi jsou stamiliony a často jsou při absenci desktopového počítače jejich jedinou vstupenkou na internet, přesto není Facebook v tomto segmentu nijak dominantní. Měl by proto vylepšit Facebook for Every Phone a uvažovat o dohodě s operátory a prodejci na pobídkových programech s přednastavením aplikace v telefonech. Pokračováním dosavadní „ignorace“ si zavírá cestu k potenciálně velkému zdroji nových uživatelů.

Za úvahu pak stojí i myšlenka vytvoření jedné superaplikace s více funkcemi, při rozrůstajícím se počtu sekundárních aplikací se mobilní portfolio Facebooku zdá poněkud roztříštěné.

Zdroj: www.techcrunch.com, www.dailybeast.com

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.