New York Times zkouší znovu zpoplatnit svou internetovou verzi

18. 3. 2011 | ČTK
Americká mediální společnost The New York Times Company (NYT), která vydává stejnojmenný list a další periodika, dnes začala zpoplatňovat svou internetovou verzi pro čtenáře v Kanadě. Od 28. března se k témuž kroku chystá ve Spojených státech a podle agentury Reuters zpoplatnění neuniknou ani zahraniční čtenáři.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Americká mediální společnost The New York Times Company (NYT), která vydává stejnojmenný list a další periodika, dnes začala zpoplatňovat svou internetovou verzi pro čtenáře v Kanadě. Od 28. března se k témuž kroku chystá ve Spojených státech a podle agentury Reuters zpoplatnění neuniknou ani zahraniční čtenáři. Kdo nemá předplacenou tištěnou verzi New York Times, může na webu za měsíc přečíst 20 článků zdarma, další přístup už bude jen za peníze.

Kdo si naopak tištěnou verzi vlajkového listu New York Times předplatí, bude moci na webu číst neomezeně a žádný další poplatek už po něm společnost nebude chtít. Nejpozději od 30. června bude podnik pro účely předplatného využívat i službu, kterou nabízí společnost Apple. New York Times už se jednou obsah na internetu snažil zpoplatnit, dřívější snaha se ale nesetkala s úspěchem.

"Dnešek znamená pro Timesy podstatnou změnu, v naší 159leté historii evoluce a přeměny je to důležitý den," poznamenal šéf a vydavatel New York Times Arthur Sulzberger. Noviny začaly část obsahu zpoplatňovat už v roce 2005, po dvou letech toho ale zanechaly a naopak se zaměřily na to, aby na svůj web přilákaly co nejvíce nových čtenářů.

Podle expertů je zatím těžké odhadovat, zda bude snaha listu úspěšná alespoň napodruhé. Nedávná studie s názvem Project for Excellence in Journalism, kterou na vzorku více než 30 různých novin využívajících u své internetové verze nějakou formu předplatného provedla organizace Pew Research Center, totiž ukázala, že za online obsah bylo ochotno platit jen asi jedno procento čtenářů.

The New York Times a jeho mezinárodní verze International Herald Tribune jsou považovány za jedny z nejprestižnějších novin na světě. Zpoplatnění internetové verze novin má vydavateli pomoci diverzifikovat zdroj příjmů a stabilizovat hospodaření. Za neomezený přístup na web NYTimes.com bude firma vybírat 15 dolarů (asi 260 Kč) měsíčně s tím, že v ceně je i přístup přes aplikaci pro takzvané chytré mobilní telefony.

Čtenáři, kteří budou k článkům New York Times přistupovat z jiných zdrojů na internetu, třeba z blogů či společenských sítí jako je Facebook, budou moci k obsahu přistupovat i po vyčerpání stanoveného limitu. Počet článků volně dosažitelných přes Google ale New York Times omezuje pouze na pět denně.

Předplatné je ale možné zvolit i v jiné konfiguraci. Například kdo bude chtít přístup na web a zároveň využívat aplikaci iPad, zaplatí za měsíc 20 dolarů (asi 348 Kč). Kdo bude chtít všechno najednou, tedy neomezený přístup k internetové verzi novin, přístup přes chytrý mobilní telefon a k tomu aplikaci pro iPad, zaplatí měsíčně 35 dolarů (asi 610 Kč).

Snahu New York Times budou zřejmě pozorně sledovat další novinové společnosti, které vydávají všeobecně zaměřené noviny ve velkých nákladech. Čtenáři totiž čím dál častěji noviny odhlašují a zpravodajství si čtou na internetu, kde je zatím zpoplatňuje pouze hrstka firem. Pokud New York Times placený model úspěšně rozvine, lze čekat, že ke zpoplatnění internetové verze sáhnou i další noviny.

Zpoplatněním webu si vydavatelé novin částečně chtějí kompenzovat úbytek čtenářů, částečně výpadek příjmů za prodej reklamy v tištěných médiích. S poklesem počtu předplatitelů totiž klesá i zájem zadavatelů reklamy, kteří se přesouvají na internet a reklamu zadávají tam.

Strategie, kterou teď zkouší New York Times, je podobná té, kterou už před časem zavedl britský ekonomický list Financial Times (FT). Jeho snaha se prozatím setkává s úspěchem, což ale může být i tím, že Financial Times čtou manažeři a obecně bohatší lidé.

Velkým propagátorem placeného obsahu na internetu je i miliardář Rupert Murdoch, jehož společnost News Corporation vydává řadu periodik. Do jeho impéria patří například i deník The Wall Street Journal (WSJ), který se kdysi zaměřoval na finanční profesionály, ale jak přešel pod Murdochovo impérium, stal se z něj všeobecně orientovaný list. Dnes jsou tyto noviny v USA dokonce nejrozšířenější a za internetovou verzi vybírají poplatek už dlouho.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: